Ruimtereizen van SXC gaan gewoon door

Frans van den Berg
Noordwijk

De ruimtereizen van het Nederlandse SXC gaan gewoon door. Het ongeval bij concurrent Virgin doet daar niets aan af.

,,De veiligheid bij ons is gegarandeerd. In april is de eerste testvlucht en na negen maanden testen zijn begin 2016 de eerste commerciële vluchten'', stelde ondernemer Michiel Mol stellig tijdens een bijeenkomst in Noordwijk. SXC werd recent overgenomen door het Amerikaanse XCOR.

Tot op heden leek Virgin eerder te gaan beginnen met commerciële ruimtevaart dan SXC. Tot twee weken geleden het testtoestel van Virgin explodeerde. Een van de twee piloten overleed. ,,Dat is schrikken, want we zijn in Amerika letterlijk onze buren. Maar tot onze verrassing zijn er bij ons geen annuleringen gekomen en zijn de boekingen doorgegaan.''

Driehonderd tickets

Overigens waren er wel enkele verontruste telefoontjes en berichten als zou Armin van Buuren zijn gratis vlucht hebben afgezegd. Dat laatste berust op een misverstand. Volgens Mol hebben inmiddels driehonderd mensen een ticket geboekt, waarvoor wel even 100.000 dollar moest worden betaald. Vluchten vanuit de woestijn in de VS zijn goedkoper dan vanaf Curaçao.

,,Pas in 2017, wanneer het tweede toestel klaar is, kunnen we vanaf Curaçao vliegen. De vergunning is nog het grootste probleem. De VS wil niet dat dergelijke rakettechnologie naar het buitenland gaat. Hopelijk stemt de aanwezigheid van Amerikaanse militairen op Curaçao hen gerust. Curaçao heeft als voordeel dat het bijna altijd mooi weer is, de landingsbaan lang is en je na de start een mooi uitzicht hebt'', verduidelijkt Harry van Hutten van XCOR.

Overtuigd

Als piloot is hij overtuigd van de veiligheid. ,,We werken met een simpel ontwerp van een vliegtuig dat vanaf een gewone startbaan weggaat en daarna met vier raketmotoren in enkele minuten op honderd kilometer hoogte zit. Die motoren zijn gewoon herbruikbaar, je kan gewoon tanken voor een volgende vlucht. Ofwel, de motoren kan je uitgebreid testen en de start kan je eventueel nog afbreken. Heel anders dan bij Virgin.''

Australië

Over twintig jaar verwacht Mol dat ook de eerste vluchten vanaf Europa naar Australië kunnen worden gemaakt. ,,Die route via de ruimte duurt dan maar een uur en 45 minuten in plaats van 19 uur. Zo'n vlucht kost al gauw een miljoen, maar zal daarna snel goedkoper worden.''

Meer nieuws uit Regio

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.