Nieuwe tool helpt ambulancedienst makkelijker slachtoffers te vinden [video]

Directeur Pieter Haasbeek van RAV Hollands Midden

Directeur Pieter Haasbeek van RAV Hollands Midden© RAV Hollands Midden

Burgemeester Lenferink van Leiden tijdens de lancering van de tool.

Burgemeester Lenferink van Leiden tijdens de lancering van de tool.© Norbert Waalboer

1 / 2
Wim Wegman

De ambulancevoorziening Hollands Midden is de eerste in Nederland die aan de slag gaat met een speciaal tooltje om de exacte locaties van slachtoffers in beeld te krijgen. Dat meldt de dienst donderdag.

Met deze tool kan de meldkamer een sms'je sturen naar de smartphone van het slachtoffer. Daarin zit een link waarmee het meldkamerpersoneel de plek waar het slachtoffer zich bevindt tot op de meter nauwkeurig in beeld kan krijgen.

De tool (officieel Vaststelling Incident Locatie of VIL geheten) is donderdag gepresenteerd tijdens ‘Euro Navigator’, een internationale conferentie voor 112 meldkamers dat dit jaar plaatsvindt in Leiden. VIL is meteen in gebruik genomen door de meldkamer van de RAV Hollands Midden. Tijdens de conferentie gaf Henri Lenferink, burgemeester van Leiden, voorzitter veiligheidsregio Hollands Midden en lid van het Veiligheidsberaad, het startsein.

Burgemeester Henri Lenferink: “Het komt in de regio Hollands Midden meerdere malen per week voor dat iemand de meldkamer belt en niet goed kan vertellen waar hij of zij zich bevindt. Dankzij de inzet van VIL kan de exacte locatie nu veel sneller worden achterhaald, waardoor ook sneller hulp wordt geboden. In de praktijk kan dit het verschil maken tussen leven en dood. Ik moedig de inzet van deze innovatie dan ook van harte aan!”

Pieter Haasbeek, Algemeen Manager RAV Hollands Midden: ,,We zijn er trots op dat RAV Hollands Midden VIL als eerste hulpdienst in Nederland in gebruik neemt. We bevelen de mogelijkheden hiervan echter ook van harte aan bij andere hulpdiensten. Het belang van goede ambulancezorg staat voor ons altijd voorop en gezamenlijk kunnen we de zorg voor slachtoffers in de toekomst naar een nog hoger plan tillen.”

Wanneer een persoon 112 belt en wordt doorverbonden met de meldkamer ambulancezorg in Hollands Midden, kan een centralist dankzij VIL de exacte locatiegegevens snel achterhalen. Op het moment dat de melder zijn locatie niet snel duidelijk kan maken, stuurt de centralist via het meldkamersysteem een sms met daarin een link. Wanneer de melder op zijn mobiele telefoon op deze link drukt, worden de GPS-coördinaten van zijn locatie achterhaald en via mobiel internet direct naar de meldkamer toegestuurd. De centralist stuurt vervolgens de ambulance naar de ontvangen locatie. De locatiegegevens worden gedurende de melding enige tijd bijgewerkt, zodat de exacte locatie zeer nauwkeurig kan worden bepaald, zelfs wanneer de gebruiker nog in beweging is.

Hier is een video te zien waarin de werking van de tool wordt uitgelegd.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.