Leiden maakt ’diepe indruk’

De toeristische delegatie uit Hangzhou, ,,Kijk, dat is de Heilige Geest. De duif!’’ Foto Hielco Kuipers

De toeristische delegatie uit Hangzhou, ,,Kijk, dat is de Heilige Geest. De duif!’’ Foto Hielco Kuipers

Wilfred Simons
Leiden

,,En dit’’, zegt gids Marike Hoogduin van de Lakenhal, ,,is onze Rembrandt van de 16de eeuw: Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden.’’ Eerbiedig schuifelt de Chinese delegatie uit Hangzhou naderbij. ,,Het is een afbeelding van uhh, de laatste dag dat de aarde bestaat.’’ Oké dan, lijken de vertegenwoordigers van de toeristische sector in Hangzhou te denken.

,,Kijk, dat is de Heilige Geest.’’ Twaalf paar Chinese ogen dwalen over het schilderij. Heilige Geest? ,,De duif!’’, probeert Hoogduin met lichte wanhoop in haar stem. Duif, duif, waar? Mooi hoor, maar met de finesses van het christendom zijn de delegatieleden niet vertrouwd, al hebben ze zelf een 17de-eeuwse kathedraal in hun stad. ,,Het is moeilijk’’, zegt één van hen uiteindelijk. ,,De meeste mensen in China hebben geen geloof.’’

Leiden Marketing ontving gisteren twaalf vertegenwoordigers van reisbureaus uit Hangzhou. Het toerisme in China is sterk in opkomst: vorig jaar gingen 106 miljoen Chinezen op vakantie in het binnenland. Ook de vraag naar buitenlandse vakanties groeit sterk, maar het aantal bestemmingen is beperkt. De Chinese reisbureaus zijn op zoek naar bestemmingen en ’Holland’ staat hoog op hun lijstje.

Overeenkomsten

Hangzhou, een miljoenenstad in het uiterste oosten van China, verschilt sterk van Leiden. In 1200, toen Leiden amper de Burcht was ontgroeid, was Hangzhou de grootste stad ter wereld. Toch zijn er ook overeenkomsten. Net als Leiden, heeft Hangzhou een goed bewaarde historische binnenstad.

En net als Leiden, komen daar maar weinig buitenlandse toeristen naar kijken. Hangzhou ligt op 180 kilometer afstand van Sjanghai. Dáár blijven de toeristen hangen. Een beetje zoals bij ons de buitenlandse toeristen allemaal naar Amsterdam gaan en Leiden versmaden. Die overeenkomst ontging de delegatieleden niet en toen Leiden Marketing hen uitnodigde om ook Leiden eens te bekijken, besloten ze de stad een kans te geven.

Die kans liet Leiden Marketing niet liggen. Met een rondleiding door de Lakenhal, een boottocht over de Leidse grachten, een rondleiding door de Hortus Botanicus en een borrel in het stadhuis deden Mincke Pijpers, Rosalie Keizer en Jeroen Sprangers hun uiterste best om de delegatieleden te verleiden.

Stationsplein

Maar de stad verkocht zichzelf het beste. Vanaf het eerste moment was de delegatie betoverd door de historische stad. Zelfs het Stationsplein, voor Leidenaars toch niet direct de mooiste plek, maakte ’diepe indruk’ op delegatieleider Li Yufang. En ook meneer Liu verklaarde onmiddellijk zijn liefde aan Leiden. Op de vraag of de stad hem beviel, antwoordde hij met een nadrukkelijk ’jazeker!’. ,,Ik zal mijn klanten Leiden aanbevelen.’’

Toch hoeven de Leidenaars niet te vrezen dat Chinezen vanaf volgend jaar de stad overspoelen. Volgens Jeroen Sprangers wordt nu aan relaties gebouwd voor de lange termijn. ,,Een goede dosering is van het grootste belang.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.