’Recensent neemt de leiding over’

Dominique Wiedeman
Leiden

Horecabeoordelaar Iens (met 880.897 recensies van 21.919 restaurants) lanceert eind augustus een vernieuwde site en sluit daarbij nieuwe contracten af met horecaondernemers. Leidse ondernemers vrezen voor het steeds groter wordende Iens.

Het bezitten van een abonnement op reserveringssysteem Seatme van Iens, als onderdeel van Tripadvisor, gaat invloed hebben op de notering in de lijst. Dat bevestigen verschillende ondernemingen die zijn benaderd voor een contractwijzing bij de horecabeoordelaar. Het bezitten van een abonnement betekent vanaf eind augustus een hogere positie in de beoordelingslijst. Op de website en Facebookpagina van Misset Horeca klagen horecaondernemers. Ze noemen Iens ’een chantagebedrijf’.

Gevaarlijk

Eigenaar Wilfred Tegelaar van restaurant Woods aan de Haagweg scoort een 8,2 op Iens en maakt al gebruik van Seatme. „Op dit moment is de samenwerking met Iens commercieel interessant, omdat de website mij veel klandizie oplevert.” Hij vreest wel voor de groter wordende macht van de website. „Ze nemen zo langzamerhand de leiding van ons over, en dat is gevaarlijk.”

Toch is hij overwegend positief over de samenwerking, ook als het aankomt op de actie van Iens in samenwerking met Albert Heijn, die op dit moment voor de tweede keer gaande is. „Door die restaurantzegelactie maken zo een paar honderd man kennis met mijn bedrijf. Geen advertentie kan daar tegen op.” De eerste editie van de spaaractie zorgde ervoor dat hij in januari, waarin hij normaal in de rode cijfers stond, voor het eerst winst maakte. Het was de laatste maand waarin de spaarboekjes gebruikt konden worden. „In plaats van 20.000 euro verlies, maakte ik 17.000 euro winst. Een verschil van 37.000 euro dus.”

Wel merkte hij dat Iens de tweede editie van de AH-actie al meer ging eisen. „Ze wilden dat ik alles van de kaart ging aanbieden, terwijl een apart menu de vorige keer nog vanzelfsprekend was. Als deelnemer moet ik al vijftig procent afdragen, en een courtage van 2,50 euro. Dus een menu à 62,50 euro, daar houd ik maar 28,75 euro van over.”

Seatme past bij de snelle maatschappij van tegenwoordig, vindt hij. „De tijd van een reserveringsmail sturen en pas na twee dagen antwoord terugkrijgen, dat kan niet meer anno 2016.” Eigenaar Frank Hakkenberg van restaurant La Diva (9,0 op Iens) aan het Noordeinde denkt dat ook. „Inmiddels komt zo’n 85 procent van de reserveringen online binnen. Ook via Iens, omdat zij een naam hebben. Eerst reserveerden mensen per mail bij ons, maar Seatme scheelt veel tijd.” Per reservering betaalt het restaurants 1,25 euro aan bemiddelingskosten. „En als mensen op onze website of Facebookpagina met Seatme reserveren, betalen we niets.”

Eigenaar Lars Mierenet van restaurant De Klok (8,6 op Iens) aan de Kloksteeg, betaalt ook 1,25 euro per persoon per reservering aan bemiddelingskosten. „Ik ben net twee weken begonnen aan Seatme. Ik betaal Iens nu drie maanden 35 euro in plaats van 70 euro, als proeftijd. Daarna kijken we verder.” Hij merkt dat Iens helpt bij het opbouwen van naamsbekendheid, ook al laat hij liever geen enkel bedrijf verdienen aan zijn restaurant. Het is een struggle die ook op landelijk niveau heerst: restaurants betalen Iens liever niet omdat ze het een foute zaak vinden te moeten betalen voor een hoge positie in de ranking, maar zijn bang om naamsbekendheid en klanten te verliezen wanneer ze zich ontbinden van de horecabeoordelaar.

Gastvrouw Anja Hu-Ma van Chinees restaurant Alexander aan het Alexandrine Tinneplein krijgt een 8,3 op Iens, maar maakt geen gebruik van Seatme. Binnenkort wellicht wel. „Ze zijn pas langs geweest van Iens, ik ben het gebruik van hun reserveringssysteem nu aan het overwegen.”

Marginaal

Restaurants In Den Gapenden Eter (9,0 op Iens), De Engelenbak (8,4 op Iens), Van de Werff (7,4 op Iens) en Waag (7,4 op Iens) hechten geen waarde aan Iens en geven stuk voor stuk aan dat zij de recensies op Iens amper in de gaten houden. In hun optiek maakt of breekt de horecabeoordelaar ze niet en is de invloed op hun klandizie marginaal.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.