Grote brand in opslag beddenzaak Hoofdstraat Noordwijk

Internetredactie
NOORDWIJK

Een restaurant en meerdere woningen zijn maandagavond in het centrum van Noordwijk aan Zee ontruimd. Reden was een korte en felle brand rond 21.30 uur in de technische ruimte van een beddenwinkel in het voormalige pand van de McDonalds.

In het pand stonden enkele koolzuurgasflessen. Die werden uit voorzorg verwijderd.

Volgens een woordvoerder van de brandweer vielen er geen gewonden. Wel werd vanwege de flinke rookontwikkeling een groot deel van de Hoofdstraat afgesloten. In de winkelstraat kwamen ondanks de witte rook en de penetrante geur veel nieuwsgierige buurtbewoners kijken naar de tumult. Er werd ook een dierenambulance opgeroepen omdat in het pand nog drie katten zouden rondzwerven.

De brandweer gaf groot alarm om de watertoevoer te verzekeren en om genoeg ruimte te maken voor de hulpdiensten. Er werd met drie voertuigen uitgerukt. De brandweer had het vuur binnen het uur onder controle.

Medewerkers van netbeheerder Liander kwamen ook in de late avonduren naar de badplaats om het gas van het gebouw af te sluiten. Pas toen de toevoer was afgeknepen, werd het voor de vuurbestrijders mogelijk de brand compleet te doven. De brandweer kon maandagavond nog niet zeggen of de gasbrand de oorzaak of een gevolg was van de vuurzee.

Vier woningen boven de beddenzaak zijn ontruimd. Mogelijk kunnen de bewoners niet terugkeren naar hun huizen, omdat er teveel rook en roetschade zou zijn. Dit wordt nog beoordeeld door salvage-experts, aldus een woordvoerder van de brandweer.

Op enkele meters van de beddenzaak staat het uit 1647 stammende Kapel aan Zee. „Er zat net genoeg ruimte, een soort gang, tussen de brand en het oude gebouw. Tot zover ik kan beoordelen is de kerk niet beschadigd geraakt”, aldus de woordvoerder.

Foto’s: Leon Gielen

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.