Haarman wil vrije fietspaden tegen gevaar landbouwverkeer
© Illustratie: Frank Muntjewerf
D66-wethouder Herman Haarman wil snel aan de slag om gevaarlijk landbouwverkeer in Kaag en Braassem tegen te gaan. Extra fietsroutes aanleggen is daarbij een belangrijk middel.
Meer geld is volgens Haarman nodig om vrijliggende fietspaden aan te leggen. Zo zijn zware trekkers te scheiden van kwetsbare fietsers.
,,Ik heb hier al in het regiobestuur Holland Rijnland over gesproken én met de provincie’’, zegt Haarman, die in maart de opvolger werd van de, wegens ziekte vertrokken, wethouder Harry van Schooten. ,,Het lijkt me belangrijk dat we dit gezamenlijk oppakken. We moeten gezamenlijk kijken hoe we het landbouwverkeer beter van het overige verkeer kunnen scheiden.’’
De onveiligheid voor fietsers is in Kaag en Braassem groter dan in de omliggende gemeenten, denkt Haarman, die van 2010 tot 2014 wethouder was in de voormalige gemeente Rijnwoude. ,,De problematiek is hier iets groter dan in Rijnwoude. Daar heb je de N209, waar het landbouwverkeer gebruik van kan maken. Al is dat een weg die dwars door Hazerswoude-Dorp heen loopt, dat geeft natuurlijk weer andere problemen.’’
Ook Nieuwkoop is bezig met plannen om het landbouwverkeer beter te scheiden van het overige verkeer. De gemeente heeft, samen met alle gemeenten in de regio Midden-Holland, bureau Ligtermoet een rapport laten opstellen waarin zo’n twintig lokale knelpunten staan.
Ligtermoet stelt dat veel verkeersroutes in de Rijnstreek breder moeten worden voor zwaarder landbouwverkeer. Dat komt door schaalvergroting en nieuwe regelgeving.