Medisch onderwijs op LUMC met 3D-bril

De hololens van Microsoft krijgt een plaats in het geneeskundeonderwijs.

De hololens van Microsoft krijgt een plaats in het geneeskundeonderwijs.© Foto AP

Wilfred Simons
Leiden

Het LUMC zet 3D-brillen van Microsoft in om geneeskundestudenten te leren hoe zij complexe gewrichten, zoals de enkel, beter kunnen begrijpen.

Het New Media Lab van de Universiteit Leiden ontwierp de app Dynamic Anatomy, die studenten met een zogeheten hololens in staat stelt om met hun eigen been een virtueel onderbeen te bedienen. Als zij de bril opzetten, kunnen zij om en onder het been doorlopen, er onderdelen van aan- en uit zetten en het enkelgewricht laten bewegen. De studenten ervaren een ’mixed reality’, met virtuele en echte elementen.

Docent Beerend Hierck is verrast over de effecten van het mixed reality-onderwijs. ,,Studenten gaan direct experimenten en onderzoekend leren. Ze gaan hurken, op hun tenen staan, traplopen en kijken dan wat er gebeurt in het virtuele enkelgewricht.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.