Oer-Leidse Tomos steeds schaarser

Hans, op zijn rode Tomos. ,,De snelste manier om je te verplaatsen in de stad.’’

Hans, op zijn rode Tomos. ,,De snelste manier om je te verplaatsen in de stad.’’© Foto Hielco Kuipers

Annet van Aarsen
Leiden

Leidser kan bijna niet: rijden op een Tomos snorfiets. Maar wie er nu één nieuw probeert te kopen, komt bedrogen uit. ,,Al maanden niet meer geleverd door de fabrikant’’, zegt Terry Bonnet van Helfensteyn en Bonnet Tweewielers in de Herenstraat.

Het is een gevolg van de nieuwe regels die per 1 januari 2018 in werking treden. Het komt er op neer dat in de winkels alleen nog maar snorfietsen, (snor-)scooters en brommers verkocht mogen worden die voldoen aan de milieuclassificatie Euro4. Wat nu nieuw in de winkels staat, is vooral Euro2 en Euro3.

Tomos - zeg maar een oer-Leidse stijlikoon - is er overigens in geslaagd om een Euro4 snorfiets te ontwikkelen. Goed nieuws voor Leidenaars dus, als ze in de toekomst een nieuwe snorfiets willen kopen. Maar op dit moment heerst er schaarste. ,,De oude modellen worden niet meer geleverd door de fabrikant en de nieuwe zijn nog niet beschikbaar’’, aldus Bonnet.

Het klopt, zegt hij: de Tomos en Leiden horen bij elkaar. ,,In Den Haag verkoopt de Tomos absoluut niet. En wat hier in Leiden absoluut niet verkoopbaar is, is de Peugeot SP. En die liep in Amsterdam weer als een tierelier. Waarom? Geen idee.’’

Het moet overigens gezegd: de snorscooter is in opkomst in Leiden. Met name jongere generaties rijden op Vespa’s, Piaggio’s, Kymco’s en aanverwante merken. En sommige oudere Leidenaars wagen de overstap ook. ,,Rijdt net iets lekkerder’’, zegt bijvoorbeeld Corrie (62). Maar ze twijfelt of de volgende toch niet weer een snorfiets wordt.

Het valt Danny en Menno van Huisman Scooters aan de Hogewoerd vanzelfsprekend ook op: Leiden is een Tomos-stad. Danny: ,,Het is een makkelijk voertuig. Je zet je kindje achterop en gaan! Dat iedereen zo van Tomos houdt, is gegroeid, denk ik. Vroeger was er niet zo veel geld in de stad, de Tomos was goedkoop. Maar tegenwoordig kan ik het geen goedkoop brommertje meer noemen.’’

Menno heeft er zelf één. ,,Met zo’n mandje voorop zelfs. Het rijdt áltijd. En als er iets kapot gaat, dan trek je een goedkoop onderdeel uit de kast en ben je weer klaar. Het is ook een lekker licht snorfietsje, ideaal voor dames.’’

Bij ’team Huisman’ kijken ze enigszins bezorgd naar de nieuwe regels. Danny wijst naar de glimmende scooters in de zaak. ,,Dit is allemaal nog geen Euro4. Ze moeten voor het eind van het jaar allemaal verkocht zijn, of in elk geval tenaamgesteld zijn’’, zegt hij. ,,Wie weet wordt het straks één grote uitverkoop.’’

Voor de handel vindt hij het op zich niet onoverkomelijk. ,,We gaan er in mee, het is nieuwe handel. Maar voor de gewone burger gaat het niet vanzelf. Ja, het klopt dat iedereen gewoon op zijn oude brommertje mag blijven rijden, volgend jaar. Maar mensen gaan het merken als ze aan een nieuwe toe zijn. Die nieuwe modellen - Euro4 - gaan in prijs 400, 500 euro omhoog.’’

Marianne (59) - in het bezit van een Tomos die ze vorig jaar december kocht - ziet er een beetje tegenop. ,,Ik heb gehoord dat in die nieuwe snorfiets straks gewoon autobenzine gaat. Maar dan moet je wel je olie in de gaten houden. Het wordt moeilijker voor mensen zoals ik’’, zegt ze. ,,Ik ben niet zo technisch aangelegd.’’

’Al 25 jaar een rode’

Hans (56) heeft al 25 jaar een rode Tomos. ,,Dit is de derde. De eerste die ik had, is gestolen. De tweede ook. Ik deed natuurlijk aangifte en - warempel - de politie zag hem rijden. Die kwam dus terug. Ik heb hem doorverkocht aan een vriendin en toen werd hij weer gestolen. Ook zij kreeg hem terug. Een snorfiets is de snelste manier om je door de stad te verplaatsen.’’

’Nergens kwijt’

Henk (70) en Miranda (51) doen samen een boodschapje. Miranda: ,,We wonen in Zuidwest. Ik heb geen autorijbewijs, maar ik ben nu bezig om hem te halen. Maar dan nog... Je kunt je auto nergens kwijt in het centrum. Een brommer is een stuk makkelijker. Ze zeggen dat brommers stinken, maar aan auto’s doen ze helemaal niks. Dat is toch gek?’’

’Klaar met scooter’

Elvira (26) reed vanaf haar zestiende scooters maar heeft nu een oude Tomos. ,,Gekocht voor 50 euro. Ik was klaar met scooters: log en zwaar. Dit is een drukke stad, met smalle weggetjes en gekke auto’s. Zo’n Tomos is net een fiets met een motortje: licht en wendbaar, je glipt overal tussendoor. Toen ik deze kocht, zei mijn moeder: nu heb je een Anita-brommerrrrt.’’

’Lekker: buitenlucht’

Erwin (43) zit liever op zijn scooter, fiets of motor dan in zijn auto. Voor een boodschapje met Joey (8) pakt hij de Sym. ,,Super lekker, die buitenlucht. Ik ben van de tweewielers. Bovendien: een auto raak je in de Leidse binnenstad niet kwijt. We passen er zelfs met zijn drieën op, dochter, zoon en ik. Mijn dochter wordt zestien, zij neemt deze scooter straks over.’’

’Dol op dit bakkie’

Kom bij Fred niet aan met een elektrische tweewieler. Dat vindt hij helemaal niks. ,,Je hoort ze niet aankomen, dat is gevaarlijk. Ik hou wel van een beetje geluid, er zit een gaatje in mijn uitlaat. Ik gebruik dit bakkie elke dag. Dat moet wel’’, zegt hij, wijzend naar zijn moeder die vaart maakt met een scootmobiel. ,,Ik moet haar wel bij kunnen houden.’’

’Een brommerstad’

Rob (57) vindt zijn scooter ’vreselijk handig’. ,,Je kunt er overal mee naar toe, je kunt hem overal neerzetten. En zomers is het heerlijk om je op deze manier te verplaatsen. Leiden is een echte Brommerstad. Hoe dat komt? Ik denk door de binnenstad. Het is lastig en duur om een plekje voor je auto te vinden. En vanuit de Stevenshof is het net te ver fietsen.’’

’Ik fiets ook veel’

Henny (71) is topfit. ,,Ik rijd - behalve op mijn scooter - ook heel veel op mijn fiets, Anderhalf uur per dag, voor mijn gezondheid. Van mijn 15e tot mijn 65e was ik stratenmaker. Daarna kwam ik heel erg aan. Ik heb een waarschuwing gehad en toen ben ik meer gaan opletten. Vijftien kilo afgevallen, ik voel me een stuk fitter. Dit is een viertakt, een schone scooter.’’

’Van hot naar her’

Bianca (51) werkt in de zorg. ,,Ik rijd van hot naar her, van cliënt naar cliënt. Die scooter is dus heel belangrijk. Ik hou niet van fietsen. Tomos? Ik heb er ooit wel een gehad, maar eigenlijk vind ik het helemaal niks. Da’s meer voor jonge mensen. Mijn schoondochter heeft er één, het is lekker stoer. Maar voor mij moet een scooter elegant zijn.’’

’Rijdt lekkerder’

Corrie (62) heeft sinds 3,5 jaar een mooie Mio scooter. ,,Daarvoor had ik een Tomos. Ik heb gehoord dat die eruit gaan, maar of het klopt weet ik niet. De markt is helemaal overgenomen door scooters. Het rijdt ook lekkerder dan een Tomos. Het enige nadeel: hij is wél zwaarder. Het is echt een klus om hem in de schuur te krijgen. Daar had ik met die Tomos geen last van.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.