NOC, het nieuwe Facebook in Leiden?

Matteo Consonni (l) en Luca Spagnola, twee Italiaanse vrienden die vorig jaar zelf nog internationale studenten waren, lanceren NOC.

Matteo Consonni (l) en Luca Spagnola, twee Italiaanse vrienden die vorig jaar zelf nog internationale studenten waren, lanceren NOC.

Binnert Glastra
Leiden

Tijdens de Orientation Week Leiden, de introductieweek voor internationale studenten van de Universiteit Leiden, wordt een nieuw sociaal medium gelanceerd. Nieuwe studenten, voor wie Leiden nog onbekend terrein is, kunnen in de stad ontmoetingen organiseren via ’NOC’.

Zo’n duizend internationale studenten doen volgende week mee aan de Orientation Week Leiden (OWL). Zij zijn de eerste die gebruik kunnen maken van NOC. Dat is een website die, volgens de ontwikkelaars Luca Spagnolo en Matteo Consonni, het makkelijker maakt elkaar te ontmoeten in de stad. ,,Het is een aanvullend hulpmiddel om nieuwe mensen te leren kennen. Niet online, maar in het echte leven’’, benadrukt Consonni.

Deelnemen

NOC is een sociaal medium, zoals Facebook, Twitter en Instagram. Gebruikers kunnen hun interesses op de website aangeven en zien vervolgens welke activiteiten er zijn die daarbij aansluiten. ,,Als je aan een activiteit of ontmoeting wilt deelnemen, dan ’NOC’ (klop) je gewoon op aanwezig’’, zegt Consonni terwijl hij op de tafel tikt.

De webpagina bestaat uit twee kolommen: aan de ene kant staat een overzicht met evenementen en aan de andere kant is een lijst van gebruikers die dezelfde interesses delen. Behalve deelnemen aan activiteiten, kunnen gebruikers ook zelf een evenement aanmaken en andere gebruikers ervoor uitnodigen. Chatten kan niet, want het is de bedoeling dat het communiceren gebeurt als mensen elkaar ontmoeten in het ’echte leven’.

Milaan

Het idee voor een nieuw sociaal medium ontstond in juli 2013 op een drukke donderdagavond op de Colonne di San Lorenzo in Milaan. Spagnolo en Consonni, twee jeugdvrienden, dronken samen een biertje op een terras. ,,Opeens beseften we hoeveel mensen zich op het plein hadden verzameld. Iedere avond konden we hier nieuwe mensen ontmoeten, maar we namen nooit de stap om onszelf voor te stellen,’’ vertelt Consonni. ,,We hebben allemaal behoefte om nieuwe mensen te ontmoeten en een leuke tijd te hebben. Toch was er terughoudendheid.’’ Consonni noemt, terugkijkend op die avond, daarvoor twee redenen: verlegenheid en de onzekerheid dat de persoon die je aanspreekt eigenlijk niks met jou gemeen heeft. ,,We wilden technologie gebruiken om mensen met dezelfde interesses tegen te komen’’, zegt hij. Volgens de ontwikkelaars maakt NOC een einde aan die terughoudendheid doordat het mensen met dezelfde interesses samenbrengt naar één plek.

Toch kwam NOC in 2013 in Italië niet goed van de grond. De opzet kwam stil te liggen en een jaar later vertrokken Consonni en Spagnolo samen naar Nederland om te studeren aan de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. Daar raakten ze betrokken bij de Venture Academy, een studieprogramma waarbij studenten worden gestimuleerd om eigen bedrijven (start-ups) op te richten.

Simpel

Het idee voor NOC komt dan, een jaar later, weer op de voorgrond: ze stellen een bedrijfsplan op en in januari vertrekt Spagnolo voor drie maanden naar Bali om daar een cursus programmeren te volgen.

,,Door de Orientation Week kunnen we onderzoeken wat we nog moeten verbeteren’’, stelt Spagnola. ,,Het is een sociaal medium dat studenten het hele jaar kunnen blijven gebruiken.’’ Het klinkt een beetje als de ontstaansgeschiedenis van Facebook dat ook ooit begon als website voor studenten van de Amerikaanse universiteit Harvard. Maar NOC is anders volgens de ontwikkelaars: waar veel gebruikers van Facebook pas een vriendschapsverzoek sturen nadat ze iemand hebben ontmoet, is NOC bedoeld om juist het omgekeerde te doen. ,,Ook taggen, liken, of delen hoeft allemaal niet. Het is heel simpel,’’ aldus Spagnolo.

Consonni en Spagnola lachen als het woord ’Facebook’ valt ,,Het zou geweldig zijn als we zo groot worden, maar dat is ons doel niet. We willen gewoon iets nuttigs leveren’’,, zeggen ze. ,,En we willen het zelf gebruiken om mensen te ontmoeten.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.