Webwinkelen in vijf jaar verdubbeld

Webwinkelen in vijf jaar verdubbeld
De Kalverstraat. Toeristen geven voornamelijk geld uit in winkels in Amsterdam.
© Foto ANP
Haarlem

Kleinere winkelcentra en de grootste centra in de grote steden floreren ondanks de toenemende rol van webwinkels. Daarentegen staan de middelgrote winkelcentra in wijken en stadsdelen onder druk.

Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2016, dat is uitgevoerd in opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht en dat woensdag werd gepresenteerd in de ijskoude kelder van de oude V&D in Haarlem.

Een betere locatie had de organisatie niet kunnen kiezen om de transformatie in retailland weer te geven. Terwijl het ooit innovatieve V&D is vertrokken en warenhuisketen Hudson’s Bay zijn komst heeft aangekondigd, wordt het pand tijdelijk ingevuld door ’Gather’ een formule waarbij het niet alleen gaat om de verkoop van spullen, maar ook om kunst en theater.

Honderdduizend inwoners uit de drie Randstadprovincies werkten mee aan het onderzoek dat inzicht biedt in het winkelgedrag en waar provincies en gemeenten hun voordeel mee willen doen.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat consumenten hun dagelijkse boodschappen steeds dichter bij huis doen. Hiervan profiteren vooral de kleinere winkelcentra. En ondanks de toenemende rol van webwinkels - Nederland telt 31.700 pure webwinkels - hebben de grootste centra in de grote steden hun postitie versterkt als het gaat om de niet-dagelijkse aankopen.

Toeristen

De middelgrote winkelcentra hebben het moeilijk. Hier is de leegstand hoogst en ook wordt hier nauwelijks geprofiteerd van de winkelende toeristen. Die geven immers hun geld vooral uit in de grote steden en dan met name in Amsterdam. 51,7 procent van alle bestedingen door toeristen (580 miljoen van in totaal 1,1 miljard, red.) wordt besteed aan winkels in de hoofdstad.

,,Dat is opvallend’’, vindt de Noord-Hollandse gedeputeerde Jaap Bond. ,,Je ziet dat veel gemeenten er op inzetten zoveel mogelijk toeristen binnen te halen, maar als het gaat om het koopgedrag dan is daar nog wel wat te doen.’’

Inwoners van de Randstad besteden bijna 12 procent van hun totale uitgaven aan producten bij webwinkels. De bestedingen bij webwinkels zijn in vergelijking met 2011 bijna verdubbeld. Voor de dagelijkse boodschappen gaat het om 1,6 procent van de totale uitgaven. Het aandeel in de niet-dagelijkse aankopen, zoals kleding en elektronica, groeide van 11 procent naar 21,6 procent. De verwachting is dat deze groei zich doorzet.

In totaal gaven de 7,7 miljoen inwoners in de Randstad in 2016 43,5 miljard euro uit in winkels. Bijna de helft (21,1 miljard) werd uitgegeven aan boodschappen. Een toename van 7,8 procent. Aan de niet-dagelijkse boodschappen werd 22,4 miljard uitgegeven. Dat is 3,8 procent minder dan in 2011.

Het onderzoek geeft ook inzicht in de leegstand. Die nam - gekeken naar het aantal vierkante meters winkeloppervlakte - met 25 procent toe. In totaal staan 6100 panden leeg in de Randstad.

Het rapport is te vinden op: www.kso2016.nl

Meer nieuws uit Nieuws