Extra treinen naar Utrecht in gevaar
De geplande kwartierdienst op het spoor tussen Leiden en Utrecht komt er mogelijk niet. En op het traject Alphen-Gouda zijn geplande verbeteringen minstens een half jaar vertraagd. Dat blijkt uit een brief die gedeputeerde staten (GS) gisteren aan provinciale staten stuurden.
Alle geplande projecten op het enkele spoor tussen Leiden en Utrecht tegelijkertijd uitvoeren is niet te doen, concludeert de NS. Dat brengt risico’s met zich mee voor andere projecten en de dienstregeling elders. Zo is op hetzelfde spoor bijvoorbeeld ook het doortrekken van de sprinterdienst Woerden-Utrecht (naar Geldermalsen) gepland.
Tussen Leiden en Utrecht zouden twee extra sprinters per uur komen. Daarvoor zijn allerlei bouwwerken nodig, steeds rekening houdend met mogelijke spoorverdubbeling in de toekomst. Ook staan nieuwe stations gepland (Hazerswoude en Zoeterwoude), die zonder extra sprinters nutteloos zijn -of de intercity’s zouden tot stoptrein moeten verworden. Provincie, regio’s, NS, Prorail en rijk overleggen over mogelijke oplossingen en wie daarvoor moet betalen.
De vertraging op het project Alphen-Gouda (kwartierdienst eind 2016, nieuwe stations Boskoop en Waddinxveen), komt doordat veiligheidsmaatregelen complexer blijken dan gedacht.