Leidens Ontzet vormt kern van Leidse identiteit

Kermis op de Lammermarkt

Kermis op de Lammermarkt

Janneke Dijke
Leiden

De viering van Leidens Ontzet is het meest kenmerkend voor Leiden, vinden deelnemers aan het project ’de Ziel van Leiden’. De jaarlijkse festiviteiten rond 3 oktober, van kermis tot haring happen, vormen de kern van de identiteit van Leiden.

De ziel van Leiden is het nieuwste project van het Stadslab. Een jaar lang willen de initiatiefnemers samen met de stad praten over wat wezenlijk is voor Leiden. Tijdens die brainstormsessies willen de stadslaboranten zoveel mogelijk verschillende mensen ontmoeten om verhalen en anekdotes op te tekenen. De resultaten verschijnen eind 2016 in een stripboek, dat in Leiden huis-aan-huis verspreid wordt. In dat boek gaat een stagiair van het Leidsch Dagblad op zoek naar de ziel van Leiden.

Deelnemers aan het project en belangstellenden hebben deze week de belangrijkste onderwerpen vastgesteld. Volgens hen is Leiden een stad van innovatie, die zich steeds weer aanpast aan de veranderende omstandigheden. Dit mede door de stroom van vluchtelingen die door de eeuwen heen een plek hebben gevonden in de stad. Ook het industriële en agrarische verleden hebben hun sporen nagelaten, onder andere in industrieel erfgoed, markten in de stad, en arbeiderswoningen. De universiteit en diverse historische locaties als de Burcht, de Lakenhal en de Pieterskerk bepalen mede de ziel van de stad.

Op 3 maart wordt het eerste thema bij de kop gepakt. De initiatiefnemers moeten nog bepalen welk thema dat wordt, evenals de locatie.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.