Directeur Jos de Blok van Buurtzorg Nederland: 'Door ons is de wijkzuster terug in de wijk'

Marieta Kroft
Almelo

De oprichter van Buurtzorg Nederland, Jos de Blok, was voorheen zelf wijkverpleegkundige. Hij ervoer dat een cliënt hecht aan een persoonlijke benadering van de thuiszorgmedewerkers. Hoe minder verschillende gezichten er over de vloer komen, hoe liever ze het hebben. Met deze ervaring in het achterhoofd, richtte hij Buurtzorg op. Hier is de wijkverpleegkundige niet alleen inzetbaar voor specialistische handelingen. Ook neemt ze de verzorgende taken op zich. ,,Ze is er toch. Tijdens een wasbeurt, ziet ze gelijk wat een cliënt kan en hoe hij zichzelf kan redden.''

Het is opvallend, misschien ook wel tekenend voor Buurtzorg: enkele uren na het sturen van enkele vragen richting het hoofdkantoor in Almelo, reageert geen communicatieadviseur zoals bij andere organisaties. De directeur met 8000 wijkzusters onder zich, belt zelf. En hij neemt er de tijd voor.

Duur

Volgens De Blok is het niet extra duur als een wijkverpleegkundige een cliënt ook gaat wassen, een klus die ook door een goedkopere verzorgende kan worden gedaan. ,,Wij zetten relatief duur personeel in. Zestig procent van de wijkverpleegkundigen werkt bij ons. Zij weten hoe ze de cliënt het zelfvertrouwen kunnen teruggeven om dingen zelf te doen, eventueel met steun van familie en vrijwilligers.

Dat leidt uiteindelijk tot minder zorguren per cliënt. En dus zijn wij met ons dure personeel toch goedkoper voor de zorg. Want één ding staat voor mij wel vast: we hebben met zijn allen de mensen veel te afhankelijk gemaakt van de zorg. Het is dramatisch geweest.'' De Blok ziet dat andere thuiszorgorganisaties steeds meer waarde hechten aan de wijkverpleegkundige. ,,Met dank aan Buurtzorg. Wij hebben ervoor gezorgd dat de ze terug is in de wijk.''

Gestraft

Een succesverhaal dus. Maar intussen kan Buurtzorg fluiten naar de 9,5 miljoen euro die zorgkantoren weigeren uit te betalen voor geleverde hulp in 2013. ,,De zorgkantoren hadden het geld al verdeeld, op basis van de zorg die het jaar daarvoor is geleverd'', verklaart De Blok. ,,In feite worden wij gestraft voor onze groei. Voor 2013 pakken wij het verlies. Voor dit jaar zijn we in gesprek. Bij jullie in het westen zit het zorgkantoor van Zorg en Zekerheid, met wie we geen problemen hebben.''

Bezuinigen

Intussen staat de zorgverlening in Nederland aan de vooravond van grote veranderingen. De gemeenten krijgen meer invloed, maar moeten ook bezuinigen. De veranderingen laten De Blok niet onberoerd. ,,De bezuinigingen zijn zo groot, dat ik me afvraag of we met zijn allen de zorg voor ouderen wel goed kunnen opvangen. Vooral in het begin gaan mensen buiten de boot vallen. Op de langere termijn zie ik de rust wel terugkeren. Wij gaan in elk geval op onze eigen wijze verder met ons werk, zodat onze cliënten er niets van hoeven te merken.''

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.