’Meer winkelleegstand in Leidse binnenstad’

© ANP

Liza Janson
Leiden

In de Leidse binnenstad zijn het afgelopen jaar meer winkels leeg komen te staan. Uit een analyse van Detailhandel Nederland blijkt dat er in het centrum een leegstand van 11 procent is, dat is anderhalf keer meer dan het jaar ervoor. Ook in het centrum van Alphen aan den Rijn is de leegstand gestegen, 9,5 procent van het winkeloppervlak staat daar leeg.

Leiden timmerde de laatste jaren flink aan de weg; de binnenstad werd opgeknapt en er kwam een winkelvisie om onder meer de leegstand terug te dringen. Volgens de cijfers van de koepelorganisatie van winkeliers, is dat zonder effect.

Dolf Kloosterziel van Detailhandel Nederland vermoedt dat het komt doordat Leiden, net als Alphen, in het middensegment valt. „Het is een middelgrote gemeente en ze zitten in het midden van de markt, zeg maar tussen servet en tafellaken. Als mensen gaan winkelen, bijvoorbeeld voor mode, gaan ze toch vaker naar grotere steden zoals Den Haag of Utrecht.”

Detailhandel Nederland vergeleek het aantal vierkante meters leegstand van afgelopen juli met de leegstand van juli in het jaar ervoor. „Tweederde van de gemeenten is in staat geweest het te laten dalen, eenderde niet en daar hoort Leiden bij”, zegt Kloosterziel.

Tegenovergesteld

In het centrum van Leiden steeg de leegstand van 7,4 procent naar 11 procent. „Een gezonde leegstand is 3,5 procent. In Leiden is er 3,6 procentpunt bijgekomen, dat is wel fors.”

Hans Gennotte van Centrummanagement Leiden vindt de cijfers ’absoluut niet maatgevend’. „Ik zie juist een tegenovergestelde richting. We zijn op ontzettend veel fronten bezig om ermee aan de slag te gaan. De leegstand wordt echt minder.”

Hij noemt de cijfers van Detailhandel Nederland een momentopname. „Iedereen vergelijkt met eigen cijfers.” Volgens de eigen cijfers van het Centrummanagement staat momenteel 7,6 procent van het winkeloppervlak leeg en niet 11 procent zoals Detailhandel Nederland noteerde.

Nieuw

Gennotte denkt dat de verschillen veroorzaakt worden door het V&D-pand. „Op 1 juli 2016 zat hier een pop-upvestiging in, een jaar later was Hudson’s Bay nog niet open. Dat is ruim 6.000 vierkante meter vloeroppervlak, maar ondertussen is dat geen leegstand meer.”

Genotte wijst op alle extra winkelruimte die er dit jaar bijkomt in de Catharinasteeg en op op de huidige leegstaande panden waarvan zeker is dat ze op termijn een nieuwe invulling krijgen.

„Er zijn afgelopen jaar meer dan vijftig nieuwe winkels en horecazaken gestart. Als ik zie wat er afgelopen jaar allemaal is gebeurd in Leiden, ben ik juist erg positief.”

Ook Kloosterziel is, ondanks zijn cijfers, positief over hoe Leiden bezig is met de aanpak van leegstand. Leiden en omliggende gemeenten ontwikkelden de afgelopen jaren een retailvisie waarin staat welke winkelgebieden het behouden waard zijn en welke minder toekomstbestendig zijn.

Een goede stap, vindt Kloosterziel. Door onder andere internetverkopen krimpt de hele sector. „Je zult het winkelgebied daarom kleiner moeten maken. Daarvoor zijn moeilijke keuzes nodig en dat vergt moed van de wethouder. Als je verschillende matige winkelgebieden hebt en die allemaal door laat emmeren, lopen ze misschien allebei weg en dan heb je helemaal niks over.”

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.