Groen geeft Leiden pas allure, stenen niet

Groen geeft Leiden pas allure, stenen niet
Een paar verdwaalde boompjes tussen veel steen. Een nieuw burgerinitiatief ziet die verhouding het liefst omgekeerd.
© archieffoto
Leiden

Een gracht graven van de singel naar het centraal station, en daar watertaxi’s op laten varen. Of: rijen met grote bomen planten tussen de bestaande busperrons in. Of: ’die lelijke taxibult’ voor het station weghalen en daar een mooie groene invulling aan geven. Op de eerste en druk bezochte burgerbijeenkomst over de toekomst van het Leidse stationsgebied, lieten aanwezigen hun fantasie de vrije loop. Over één ding waren ze het eens. ,,Het gebied moet hoe dan ook groener worden.’’

Dat merkte gespreksleider Peter van der Geer op, in het klaslokaal van de voormalige ambachtsschool aan de Haagweg. In Leiden werd onlangs een zogeheten burgertop gehouden waarbij stadsgenoten ’wilde plannen’ konden opperen om hun stad te verbeteren. Het beste idee was de vorming van een brede groene strook, Centraal Park, op de lap grond tussen station en voormalig belastingkantoor. Want zoals het er nu uitziet, is het ’ongezellig, onhandig en on-Leids’.

Verplaatsen

Die burgertop kreeg dinsdag een vervolgbespreking, alleen over Centraal Park. Door de opkomst van zestig geïnteresseerden - uit héél Leiden - werd het vooraf al als een succes bestempeld. Wat de initiatiefnemers niet wilden, was dat het een protestbijeenkomst werd tegen de plannen van de gemeente om de busterminal te verplaatsen van de voor- naar de achterkant van het spoor. ,,Brainstormen, geen debat’’, aldus Van der Geer.

En gebrainstormd werd er. Over groene lopers, hangende tuinen en een buspark. Een debat kon inderdaad worden ontweken, maar desondanks kregen gemeente en stadsbestuur er een paar keer stevig van langs. ,,De gemeente heeft actie Steenbreek ingevoerd. Om mensen te stimuleren hun tuintjes groener te maken’’, wist een van de aanwezigen. ,,Maar dan moet je in de buurt van het station eens kijken wat de gemeente met de eigen grond doet; alleen maar steen.’’

Als het aan die bekritiseerde gemeente ligt, moet niet alleen het bestaande busstation plaatsmaken voor nieuwe flatgebouwen. Ook op de terreinen daarnaast wil de lokale overheid woon- en kantoorkolossen laten verrijzen. ,,Dat noemen ze allure, bij de gemeente’’, zegt Van der Geer, een tikkeltje cynisch.

De beoogde ’verzoetermeering’ van Leiden kon bij de betrokken burgers bepaald niet op sympathie rekenen. Op het moment dat een computerafbeelding op een beeldscherm werd vertoond van het gemeentelijke masterplan vol flats, gaat een lichte siddering door het lokaaltje. ,,Dat nooit’’, klonk het.

Diepte

Want als station en spoorbaan een barrière vormen tussen twee stadsdelen, moet je dat niet ’oplossen’ door aan een kant een serie omvangrijke gebouwen op te trekken. Niet de hoogte in, maar het station juist de diepte in. Ondergronds dus. Waardoor nóg meer ruimte ontstaat voor een stadspark. Want ’Leiden heeft een chronisch gebrek aan groen’, zo stond op een van de vellen waarop de aanwezigen ideeën konden spuien en hartenkreten slaken. ’Het masterplan kan de koelkast in.’

Met een startdocument, een website en een handtekeningenactie willen de initiatiefnemers het idee voor een stadspark bij het station verder bekendmaken en verspreiden. In de hoop dat verschillenden politieke partijen het in hun verkiezingsprogramma opnemen. ,,Later dit jaar komen we weer bij elkaar.’’

Meer nieuws uit Leiden