Publieksprijs voor zwart-witfoto’s van popmuzikanten

Publieksprijs voor zwart-witfoto’s van popmuzikanten
Foto van Young Fathers op de Lammermarkt, gemaakt door Matthijs Uivel en Margot Everts.
Leiden

Met een serie zwart-witfoto’s van popartiesten hebben Matthijs Uivel en Margot Everts de publieksprijs van het Photo Festival Leiden gewonnen.

Het Amsterdamse duo kreeg 32 procent van de bijna 1300 uitgebrachte stemmen en werd daarmee de overtuigende winnaar. Het festival liet werk van twintig fotografen zien op de Lammermarkt. ,,Deze plek is ons goed bevallen’’, blikt secretaris Caroline Rijks terug. ,,Voorheen exposeerden we de foto’s op de Hooglandse Kerkgracht. Als plek is dat misschien sfeervoller, maar op de Lammermarkt trekken we veel meer bezoekers. Vaak zijn het voorbijgangers, maar toch staan ze dikwijls even stil om te kijken.’’

Het is de bedoeling dat de Lammermarkt zich de komende jaren ontwikkelt tot cultuurplein in het centrum van Leiden. ,,Wij keren hier over twee jaar zeker terug voor de vijfde editie van het fotofestival.’’

Eerder was al bekend gemaakt dat Saskia Aukema de juryprijs heeft gewonnen voor haar fotoserie van vrouwen die een niqab dragen. ,,Ik wilde een ander verhaal over deze vrouwen vertellen’’, licht ze toe. ,,Ze worden meestal met een telelens anoniem op een markt gefotografeerd. Ik wilde een stap verder gaan en ze leren kennen. Ik denk dat door mijn foto’s vrouwen zich gemakkelijker kunnen identificeren met niqab-draagsters.’’

Het publiek maakte een andere keuze en was het meest onder de indruk van de foto’s van Matthijs Uivel en Margot Everts, die samen Atelier Jùnn vormen. Zij toonden afgelopen week in Leiden een serie foto’s van popmuzikanten. Het bijzondere daaraan is dat ze voor het maken van deze foto’s een heel oud procédé gebruiken. Dit zogeheten collodion-proces dateert uit het midden van de negentiende eeuw en was een van de eerste vormen van fotografie.

,,Ik heb natuurlijk ook digitaal gefotografeerd’’, zegt Matthijs Uivel. ,,Maar alles wordt zo voorspelbaar. Dit is als koken. Je hebt een aantal ingrediënten, maar weet toch nooit precies wat eindresultaat zal zijn. Er kan heel veel mis gaan.’’

Ze legden onder anderen Blaudzun, Young Fathers, Kevin Parker en Band of Horses op deze manier vast op de gevoelige plaat. ,,Er is uiteindelijk één met de hand gemaakte foto’’, legt Margot Everts uit. ,,Dat is heel anders dan een digitale foto die ontelbaar keer gereproduceerd kan worden. Daar zit geen ziel meer in. Wij werken heel ambachtelijk en dat spreekt popmuzikanten vaak aan. Op het podium verschuilen ze zich vaak achter een masker. Wij proberen juist een kijkje achter dat masker te nemen.’’

Meer nieuws uit Leiden