Trio regiogenoten aan de start in Dakar Rally 2017


Richard de Groot deed acht keer de rally op de motor.

Richard de Groot deed acht keer de rally op de motor. © Archieffoto ANP


Het Fireman Dakar Team voor de vrachtwagen in de werkplaats in Hillegom. Vanaf links: Jan Hulsebosch, Richard de Groot en Gerard Beelen.

Het Fireman Dakar Team voor de vrachtwagen in de werkplaats in Hillegom. Vanaf links: Jan Hulsebosch, Richard de Groot en Gerard Beelen. © Foto Hielco Kuipers

1 / 2
Paul de Vlieger
Noordwijkerhout/regio

Ze noemen zichzelf het Firemen Dakar Team. Twee van de drie, Jan Hulsebosch en Gerard Beelen, zijn brandweerman van beroep en teamcaptain Richard de Groot diende veertien jaar bij de vrijwillige brandweer in Hillegom. ,,Brandweermensen zijn doeners, dat past’’, zegt Jan Hulsebosch. ,,We zijn uit hetzelfde hout gesneden. Het klikt. We voelen elkaar aan’’, vult De Groot aan.

Noordwijkerhouter De Groot is de initiatiefnemer van het Firemen Dakar Team. De 47-jarige Bollenstreker heeft een schat aan ervaring in de Dakar Rally. Hij reed hem al negen keer: acht keer op de motor en vorig jaar als tweede chauffeur in een vrachtwagenteam.

De Groot heeft de rally zowel in Afrika gereden als in Zuid-Amerika, waarheen het evenement in 2009 verhuisde, nadat de editie van 2008 kort voor de start werd afgelast wegens terreurdreiging. Van de negen keer dat hij aan de start verscheen, finishte De Groot zeven keer. Met de motor strandde hij één keer voortijdig en vorig jaar ging de vrachtwagen waarin hij reed op de voorlaatste dag in vlammen op.

,,Mijn beste prestatie was 41ste, van de 195 deelnemers. Maar winnen is ook niet de drijfveer. Dat kon met de motor niet en dat gaat honderd procent zeker ook met de vrachtwagen niet gebeuren.’’

Duur spelletje

Daarvoor is het Fireman Dakar Team te klein en is de portemonnee niet dik genoeg, maakt de Noordwijkerhouter duidelijk. ,,De Dakar Rally is een duur spelletje. Alleen de inschrijving, de verzekering en het vervoer naar Zuid-Amerika kost al veertig mille. En met dit team van drie - hoe goed voorbereid ook - mag je niet eens op een overwinning hópen. Het vrachtwagenteam van Gerard de Rooy bijvoorbeeld, telt zestig man. Daar kunnen wij nooit tegenop.’’

Over het antwoord op de vraag wat De Groot drijft om elke keer weer het uitputtende en beslist niet ongevaarlijke avontuur aan te gaan, moet de Noordwijkerhouter ondanks negen deelnames toch nog even nadenken. ,,Tja, hoe ging dat de eerste keer? Anderen willen het, ik deed het - zo simpel is het eigenlijk. Ik ben gaan sparen voor een motor en gegaan. En na één keer had het virus me te pakken.’’

Nadat hij na negen afleveringen op een motor tot de conclusie kwam dat hij daarvoor te oud werd, stapte De Groot vorig jaar over naar een vrachtwagenteam. ,,Alles beviel me, behalve dat ik ’in dienst van’ moest rijden. Toen deze vrachtwagen te koop kwam van een team dat gaat vernieuwen, heb ik de knoop doorgehakt en besloten weer voor mezelf te gaan.’’

Bij het samenstellen van zijn team kwam de Noordwijkerhouter eerst bij Gerard Beelen (46) terecht. ,,Hij kan dankzij zijn baan bij de brandweer en doordat hij als hobby oude tractoren opknapt, sleutelen als geen ander. Bovendien heeft hij bij de commando’s gezeten dus fysiek en mentaal zit het ook wel snor’’, zegt de Noordwijkerhouter over zijn teamgenoot, die het relaas glunderend aanhoort. ,,Nooit gedacht dat dit nog eens zou gebeuren. Een jongensdroom komt uit’’, reageert de Zwaanshoeker.

Lisserbroeker Hulsebosch (53) kwam later in beeld. ,,Eerlijk gezegd wilde ik eerst een ander als eerste monteur meenemen, maar die gozer zat moeilijk met zijn vrije dagen. Jan had ik aanvankelijk gevraagd voor hier thuis, de voorbereiding dus. Daar zag ik zijn kunde, zijn inzet, zijn rust en zijn mentaliteit en heb ik hem gevraagd mee te gaan. Het overleg met het thuisfront - de vrouwen moeten er wel achter staan - leverde een go op en sindsdien completeert Jan ons team.’’ ,,Ik krijg liever spijt dat ik wél ben gegaan, dan dat ik spijt krijg dat ik niet ben gegaan’’, klinkt Hulsebosch’ motivatie om ’ja’ te zeggen.

Reserveonderdelen

Al weken sleutelen de mannen - vaak bijgestaan door nog een aantal andere vrijwilligers - in de Hillegomse werkplaats van De Groot aan de vrachtwagen. ,,We moeten de truck door en door leren kennen. We moeten bijvoorbeeld weten wat de essentiële onderdelen zijn die in reserve mee moeten’’, zegt Hulsebosch. ,,De rally vergt zoveel van het materiaal dat je op alles voorbereid moet zijn. Na elke etappe zal er gesleuteld moeten worden. Preventief ook.’’

De rolverdeling in het Firemen Dakar Team is duidelijk. Richard de Groot is de chauffeur die tijdens de zogeheten specials achter het stuur zit. Bij de verplaatsingen, die wél grotendeels over de begaanbare paden gaan, rijden de andere twee ook. Verder is Hulsebosch de eerste monteur, maar sleutelen ze alledrie. Beelen tenslotte is de navigator. Want de 11.000 kilometer tellende Dakar Rally wordt vrijwel volledig off road gereden, dus aan een Tomtom heb je weinig.

,,We zoeken nog een stukje bollenland of weiland waar we een beetje kunnen trainen en testen’’, zegt Richard de Groot. En hij neemt ook de gelegenheid te baat om te melden dat zijn team nog sponsors zoekt. ,,Op een vrachtwagen is gelukkig ruimte voor meer en grotere stickers dan op een motor’’, zegt hij lachend. En serieus: ,,We gaan sowieso, maar hebben nog wel geld nodig. Je komt eigenlijk altijd tekort. Bedrijven of particulieren die - vanaf duizend euro - hun naam aan ons avontuur willen verbinden, zijn welkom.’’

Dakar Rally 2017 start op 2 januari. Op eerste kerstdag reizen de mannen naar Argentinië, de vrachtwagen en de andere spullen gaan al op 30 oktober op transport. Twee weken daarvoor wil het Firemen Dakar Team de wagen tiptop in orde hebben. Hulsebosch: ,,En daarom stoppen we nu met dit gesprek. Geen tijd te verliezen - aan de slag.’’

Het Dakarteam van Richard de Groot is te bereiken via de website www. firemendakarteam.wordpress.com. Het e-mailadres van het team luidt: firemendakarteam@outlook.com.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.