Oegstgeest sneller in actie dankzij de Fixi-app

Oegstgeest krijgt maandelijks 200 meldingen via de Fixi-app.© Foto Leidsch Dagblad

Tim Korenhoff
Oegstgeest

Met de komst van de Fixi-app is de snelheid waarmee de gemeente Oegstgeest een melding over de openbare ruimte kan behandelen een stuk toegenomen. Het aantal meldingen over benodigd onderhoud van de openbare ruimte is er niet door gestegen.

Anderhalf jaar alweer maakt Oegstgeest gebruik van de Fixi-app, waarmee mensen met hun mobiele telefoon of tablet snel een foto en melding kunnen versturen aan de gemeente. Dat gebeurt zo’n tweehonderd keer per maand en in het merendeel gaat hem om meldingen over zwerfvuil, kapotte straatverlichting, losse stoeptegels of snoeiwerk. Anders dan bij een telefoontje, brief, de balie of e-mail komen deze binnen op één punt, of eigenlijk twee, in de personen van de teamleiders Beheer & Onderhoud André Kuiper en René Heideman.

Kuiper: „De app geeft ons heel veel informatie. Inwoners moeten namelijk meerdere velden invoeren, zodat we precies weten wat er aan de hand is en wat de exacte locatie ervan is. Ik weet daardoor ook meteen welke medewerker de klus moet oppakken en stuur die persoon direct een bericht. Die kan dan zelf bekijken wanneer hij in de buurt is om het probleem te verhelpen.” Binnen maximaal vijf werkdagen is de streeftijd.

Iets melden betekent overigens niet dat de gemeente het ook automatisch uitvoert. „Eerst beoordelen we natuurlijk of het verzoek terecht is. Iemand kan wel vragen of we struiken komen snoeien, maar soms bevinden die struiken zich dan bijvoorbeeld op privéterrein of in een ecologische zone. Het vreemdste verzoek dat ik ooit kreeg? Iemand vroeg eens om de dakgoot te komen schoonmaken, omdat daar allemaal bladeren in waren gewaaid. Volgens haar uitsluitend van bomen van de gemeente. Die persoon heb ik vriendelijk uitgelegd dat haar eigen bomen een stuk dichterbij de goot stonden.” Sowieso krijgt iedereen een bedankje en berichtjes over de stand van zaken van de melding.

Els Spronk, een inwoonster die vaker iets meldt, vindt dat een van de prettige kenmerken van de app. „Als ik belde wist ik niet altijd wat er met mijn boodschap gebeurde als ik had opgehangen. Nu krijg ik altijd een duidelijk antwoord. Ik heb bijvoorbeeld appjes gestuurd over hoog gras, vervuild slootwater en een rioolput die uitstak. Als je er niks van zegt, weten ze misschien ook niet dat het moet gebeuren.” Kuiper ziet de melders niet als klagers: „Ze helpen ons ons werk goed te doen.” Volgens wethouder Jos Roeffen voorkomt de gewonnen snelheid daarbij een ’zwaan-kleef-aan-effect’: „Vuil trekt vuil aan. Als je graffiti bijvoorbeeld niet meteen en consequent verwijdert, heb je op die plek ook zó zwerfvuil liggen.”

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.