Lijsttrekkers op dreef vangen zwevende Leidenaar niet

Leiden

Driekwart van het publiek in de goed gevulde bibliotheek aan de Nieuwstraat in Leiden, afgekomen op het Make Local Great Again Lijsttrekkersdebat, steekt de vinger op als mede-presentator Joost Vullings (NOS) vraagt wie nog zweeft. Dat percentage blijkt drie stellingen en een quiz later nauwelijks te zijn veranderd.

De moderne Leidse kiezer is niet voor een gat te vangen, ook niet bij een debat waar partijen nu wel eens hun best deden onderlinge verschillen uit te vergroten.

Extra geld voor BplusC, de Leidse wijken en een autoluwe binnenstad: drie onderwerpen die de stad niet splijten en partijen alle veiligheid biedt om zich stevig te profileren zonder het risico te lopen nog voor de uitkomst van de stembusgang op 21 maart een plek aan de onderhandelingstafel te verliezen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De laatste fase van de campagne is begonnen, er zitten al wat debatten op en dat is aan alles te merken: politici hebben weinig moeite met de vele vormen waarin ze worden gedwongen hun standpunten te etaleren.

Zo putte Antoine Theeuwen (SP) enthousiast uit argumenten om cultuurwethouder Paul Dirkse (D66) uit te leggen waarom er extra geld voor BplusC moest worden uitgetrokken.

Dirkse antwoordde keurig volgens Leidse sjabloon dat over alle wensen in het gemeentehuis wordt gelegd: geen plan zonder geld, geen geld zonder plan.

Wel twijfelde Dirkse aan de maatschappelijke meerwaarde van de huidige bibliotheek: ,,Het mag wat meer B plus zijn en wat minder C”, aldus de D66-lijsttrekker om vervolgens vooral andere partijen te bevragen over de keuzes die zij dan maakten, zonder zelf zijn formule B plus, minder C concreet te maken.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Theeuwen wees hem fijntjes op de (extra) miljoenen die Leiden wel uittrekt voor de Lakenhal en de moeite die het partijen kost om geld voor BplusC te vinden, ,,terwijl beide partijen ruim 1 miljoen mensen bedienen.” Maar ja, schoot ook Theeuwen direct in de collegestand (SP en D66 zijn coalitiegenoot), daarvoor is natuurlijk wel eerst een goed plan nodig.

Scherper werd het debatje tussen Joost Bleijie (CDA) en Marleen Damen (PvdA) over de verwaarlozing van de Leidse wijken door dit “college van de binnenstad”.

,,De Leidse schoolpleinen liggen er als prairies bij!”, aldus een verontwaardigde CDA-voorman, ,,mijn middelste kan niet voetballen vanwege een noodgebouw en naast de school ligt al twee weken een lantaarnpaal op half drie.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Dat stuitte Marleen Damen (PvdA) tegen de borst: dit college had 8 miljoen in de wijken geïnvesteerd, met bewoners waren plannen voor groen opgesteld, het college had alle wijken van de stad bezocht. Hoeveel wilde Bleijie in de wijken investeren?, wilde Vullings weten.

,500 miljoen”, antwoordde Bleijie en na wat reuring bij zijn mede-politici en in de zaal, ,,ja, inderdaad: de hele gemeentebegroting.” En, tipte Paul Laudy zijn collega-lijsttrekker Bleijie: ,,Bel voortaan wat eerder 14071 in plaats van twee weken die paal daar te laten liggen. Dan wordt die direct opgeruimd.”

Walter van Peijpe (GroenLinks) en Paul Laudy (VVD) sloten het debat af met een onderwerp dat in alle denkbare varianten van een toekomstige coalitie nauwelijks een onderhandelingspunt zal zijn: een autoluwe binnenstad. Door bijna alle partijen gewenst, behalve door Laudy’s VVD.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Van Peijpe was nog niet halverwege zijn eerste argument of Laudy wilde weten welke delen van het centrum GroenLinks met het ,,meppen van paaltjes” voor ,,gewone bewoners, maar met een auto” onbereikbaar werden gemaakt.

Van Peijpe trapte er niet in: autoluw was geen autovrij en niet de bewoners, maar de bezoekers moesten vooral in de garages parkeren. ,,Maar ik geef Laudy een compliment om zo alleen zich hiertegen te blijven verzetten”, aldus Van Peijpe.

Overigens wilde Van Peijpe best beginnen met de Steenschuur en het begin van het Rapenburg: daar mogen alleen nog auto’s van bewoners worden neergezet.

De andere lijsttrekkers vielen hem bij en kwamen zelfs, tot grote horreur van Laudy, met het idee om eventueel ook bewonersauto’s in de garages te parkeren. De hele show maakte liet twee bezoekers landen: zij zweefden niet meer. Een bezoeker was van partij veranderd.

Driekwart van de aanwezigen bleef zweven boven het Leidse politieke landschap, al was het nu met iets meer richting.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.