’Wij zijn jaar rond met kerst bezig’
Een hamburgermaker, tapashapjes, een reiskoffer, een duikset en nog 6500 andere producten schitteren met lintjes in mandjes of staan uitgestald op de planken. Oscar Turksma loopt trots door de showroom van zijn bedrijf. RMS Kerst- en Themapakketten in Katwijk zit middenin de drukste tijd van het jaar. ,,Nu moeten we knallen.”
De producten zijn allemaal al voor april ingekocht. In mei wordt alles gestyled en door de fotografen op de foto gezet. De meeste bedrijven vragen in september de kerstpakketten aan. ,,De grote organisaties komen in mei en juni al. Maar er zijn ook bedrijven die in maart al een aanvraag doen.”
De in- en verkoop is volgens Turksma altijd erg spannend. Het blijft moeilijk voorspellen wat je gaat verkopen. Soms wordt een pakket vijftig keer verkocht en soms wel drieduizend keer. Je moet daar feeling voor hebben.”
Volgens de directeur doen vooral de traditionele pakketten het erg goed dit jaar. De zogenaamde volumepakketten zijn gevuld met lekkers in combinatie met non-food, zoals een keukenhulpproduct. ,,Een paar jaar geleden waren de losse bonnen nog heel populair. Maar die zien we nu fors teruglopen. Nu willen de mensen toch liever meer artikelen dan bijvoorbeeld maar één luxeproduct.”
Ook de themapakketten doen het erg goed volgens Turksma. De Italiaanse pakketten, Belgische chocolade en bier, en ‘mini-proeverijen’ zijn op dit moment de toppers.
Verrassingseffect
De kerstpakketten blijven populair volgens Turksma. ,,Het is een waardering voor het personeel. Ik heb mijn dochter haar eerste kerstpakket, een doos met meerdere producten, van haar eerste baantje zien uitpakken. Dat was genieten. Ik kon het toen een keertje live meemaken”, zegt hij lachend. ,,Het verrassingseffect blijft gewoon heel erg leuk. Wat is er nu mooier dan een doos krijgen zonder dat je weet wat er in zit?”
De ploeg in Katwijk draait tijdens de topdrukte dagen van 18 uur. In de meeste pakketten zitten 20 tot 30 producten. Het grootste pakket bestaat uit 58 verschillende producten. ,,Dat betekent dat we contact hebben met 58 verschillende leveranciers. Daar zit een hoop werk in, hoor.”
Nog even en dan kan de ploeg van Oscar Turksma weer even rustig ademhalen. Maar niet te lang. ,,Mensen denken altijd dat we in januari ergens op een strand liggen”, zegt hij. Vanaf komende maand is het bedrijf alweer bezig met de kerstpakketten van 2016. Dan worden onder meer beurzen bezocht in Berlijn, Frankrijk en er wordt zelfs een bezoekje aan China gebracht. ,,We zijn het jaar rond met kerst bezig.”
Gelukkig vindt de directeur dat helemaal niet erg. ,,Het is een ontzettend leuk vak. Je doet verschillende beroepen tegelijk. Je bent namelijk een productmanager, creator, salesmanager en logistiekmedewerker in één. Je moet dus van alle markten thuis zijn.”