Via de 'kroeg' naar de Pieterskerk

Annet van Aarsen
Leiden

In de afgelopen twee weken verkocht de Pieterskerk méér merchandising dan in de twee jaar ervoor. De boekjes en andere aandenkens staan niet meer in een ’verloren’ hoekje in de kerk, maar duidelijk gepresenteerd in de vroegere bibliotheek. Die bibliotheek is geen bibliotheek meer, maar sinds kort het museumcafé én de toegang tot de Pieterskerk zelf. Directeurbestuurder Frieke Hurkmans moet er zelf om lachen: ,,Toen ik met het idee kwam, zeiden mijn medewerkers: weet je wel wat dat betekent? De ingang van de kerk wordt een kroeg!’’

Nou ja, zo is het natuurlijk niet. De nieuwe aanwinst van de Pieterkerk is geen ’ordinaire kroeg’, maar een plek waar je een broodje kunt eten, koffie kunt bestellen, een krantje kunt lezen en - oké - ook een biertje, een wijntje of een corenwijn kunt genieten. Het in Leiden gebrouwen Aaipiejee-bier (een Indian Pale Ale, vandaar de naam) staat onder andere op de kaart, net als andere lokale producten.

,,Goeie waar, geen massaproducten’’, zegt Frieke Hurkmans. ,,Het kost dan misschien iets meer om in te kopen, maar je krijgt er iets moois voor terug. En je geeft ook iets aan de Leidse ondernemers.’’

Het museumcafé is een proef van zes maanden. Maar de eerste paar weken zijn al een doorslaand succes. Bijna voortdurend druppelen er mensen binnen, de sfeer is erg gemoedelijk, de gesprekken - over de kerk en over andere Leidse bezienswaardigheden - beginnen heel vanzelfsprekend. ,, Ik word er erg vrolijk van, het lijkt heel goed te werken. Zo goed als het nu al loopt, had ik het pas over een paar maanden verwacht. Al moet ik er wel bij zeggen dat we straks wél goed moeten bekijken of de kosten en de baten goed in balans zijn.’’

De Pieterskerk bedruipt zichzelf zonder subsidies. Tot nu toe werd aan bezoekers een vrijwillige donatie gevraagd maar sinds kort moet iedereen die in de kerk wil kijken, twee euro toegang betalen. Wie daarna nog iets wil drinken in het museumcafé, krijgt met het entreekaartje korting. ,,Mensen klagen er niet over’’, zegt Hurkmans. ,,We hebben zo rond de 40.000 bezoekers per jaar en met die vrijwillige donaties bleef het bedrag dat we binnenhaalden toch wat achter. Vandaar de wijziging, maar we vonden wél dat we iets extra’s moesten gaan bieden, als we entree gingen heffen: het museumcafé.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.