Driekwart van de regionale winkelstraten ’toekomstvast’

Binnert Glastra
Leiden

Van de 41 winkelgebieden en -straten in de Leidse regio en Katwijk, zijn er 30 ’toekomstvast’ als zij zich een specifiek profiel aanmeten, zodat er een regionaal winkelaanbod ontstaat dat goed aansluit bij de wensen van de moderne consument. Dat bleek gisteravond uit de presentatie van de eerste resultaten uit een analyse die het Retail Management Center (RMC) maakt voor de regionale ’retailvisie’ waaraan al geruime tijd gewerkt wordt.

RMC-directeur Huib Lubbers is deze woensdagavond in het Leidse gebouw Level nog wat terughoudend met zijn informatie tegenover zijn gehoor van zo’n 150 winkeliers en politici. De binnenkort te verwachten rapportage is ook een discussiestuk voor de in ’Economie071’ samenwerkende ondernemers van Leiden, Voorschoten, Oegstgeest, Zoeterwoude, Leiderdorp en Katwijk. Hij vermeldt dan ook expres de 11 winkelgebieden niet die in zijn visie op de toekomst zijn ’afgevallen’.

Identiteit

Want dat is volgens hem en Economie071-aanjager Robert Strijk, de Leidse economiewethouder, niet het juiste woord. Op de lijst ontbreken bijvoorbeeld de Leidse Doezastraat en Herenstraat, de Asterstraat in Katwijk en de Oranjegalerij in Leiderdorp. ,,Maar dat betekent natuurlijk niet dat die winkeliers geen toekomst hebben en er maar mee moeten stoppen’’, zegt Strijk. ,,Zeker niet. Maar wel dat ze daar misschien moeten gaan nadenken over hun identiteit. We hopen over een maand of twee een retailvisie te hebben en tot die tijd willen we een gezond debat.’’

Eigenlijk ontkomt geen enkel winkelgebied aan verandering, blijkt uit Lubbers’ presentatie. RMC adviseert hele gebieden en straten om te specialiseren op een specifieke manier van winkelen. Daarin onderscheidt het bedrijf drie stromingen: recreatief-, boodschappen- en doelgericht winkelen. Niet allemaal alles proberen te doen, want daar wordt niemand beter van, is de boodschap. En het moet allemaal compacter. ,,De strategie is om regionaal te focussen op minder, maar wel sterkere winkelgebieden’’, aldus Lubbers. Zo krijgt ’centrum Leiden’ weliswaar een belangrijke rol toegeschreven (als recreatief winkelgebied) maar kan dat ’rafelranden’ kwijt. En de focus ligt er volgens RMC de laatste tijd te sterk op ’eten’. ,,Dan wordt het er bijna doelgericht winkelen’’, zegt Lubbers.

Branchering

In de boodschappengebieden zouden supermarkten wat Lubbers betreft flink groter mogen worden, terwijl in ’doelgericht winkelen’-centra grote ’leisure’-zaken erbij mogen, zoals bioscopen of andere detailhandel die veel meters vraagt, zonder te kijken naar branchering. Dat speelt volgens het onderzoek van RMC - onder meer gedaan door het bestuderen van wifi-signalen in al die winkelgebieden - veel beter in op de behoefte van consumenten.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.