Audiotour Lisse: niet alleen leuk voor vakantiegangers

De audiotour van Lisse Marketing leidt de bezoekers langs veel mooie plekjes in Lisse . Foto: Marco van der Lingen

De audiotour van Lisse Marketing leidt de bezoekers langs veel mooie plekjes in Lisse . Foto: Marco van der Lingen

Paul de Vlieger
Lisse

Op de Van Lyndenweg in Lisse heeft de lente plaatsgemaakt voor de zomer. Fietsers rijden in korte broek en T-shirt langs Keukenhof richting het strand. Een vrouw komt uit het bos lopen en via het fietspad loopt zij richting de bebouwde kom van Lisse. Plotseling klinkt er uit haar mobiele telefoon een zware stem: ’Je bent nu bij een indrukwekkend uitzichtpunt. Als je geluk hebt is het voorjaar en zie je de prachtige bloemenveld en kleurrijke banen naar de horizon’.

Het is de stem van de audiotour die Lisse Marketing dit voorjaar heeft geïntroduceerd voor toeristen. ,,Bedoeld om Lisse als dorp bij vakantiegangers meer op de kaart te zetten’’, zegt dorpspromotor Marco van der Lingen. „Wij hopen te kunnen bereiken dat in de toekomst 10 procent van de Keukenhofbezoekers het centrum intrekt. En de audiotour moet daar aan bijdragen. Om Lisse als bloemendorp op de kaart te zetten.’’

Maar ja, de vrouw die nu de audiotour beluistert, kijkt niet uit op een kleurrijk bloemenveld. De hyacinten en tulpen die in het voorjaar in bloei stonden, worden in deze periode gerooid en straks verscheept naar China en de Verenigde Staten.

Toch is ook nu de audiotour interessant volgens Van der Lingen. „Lisse is niet alleen een bloemendorp in het voorjaar. We zijn altijd met de bollen verbonden. En dat verhaal vertellen we in deze audiotour aan de hand van de zestien hoogtepunten van het dorp.’’

Succes

De tour werd begin april als pilot gelanceerd en werd tot nu toe bijna 700 keer op een smartphone gedownload. Een succes volgens Van de Lingen. „Wij hadden gehoopt dat we aan het einde van het jaar op dit aantal zouden zitten. Ook nu, na het bollenseizoen, wordt de tour nog gemiddeld vijftien keer per week gedownload. Het zijn geen enorme aantallen, maar ik vind het voor zo’n eerste jaar lang niet gek.’’

Naast de audiotour maakte Lisse Marketing dit voorjaar ook een fietsroute, die langs de bollenvelden in de streek voert. Deze ’bloemenroute’, die ook door het centrum van Lisse gaat, werd liefst 15.000 keer gedownload. ,,Een megasucces. Boven verwachting’’, zegt Van der Lingen. ,,En dat hoor ik ook van ondernemers, toeristen weten het dorp nu al meer te vinden.’’

Volgens de dorpspromotor van Lisse zijn beide routes overigens zeker niet alleen leuk voor vakantiegangers. ,,Ook Lissenaren kunnen er wat van opsteken. Zo vertelt de audiotour over de Blauwe Tram die tot 1941 langs het Vierkant reed, waar de tulp nou echt vandaan komt en hoe ’t Huys Dever is ontstaan. Ik hoorde van mensen die al hun hele leven in Lisse wonen, dat ze toch nieuwe dingen hebben ontdekt door de tour.’’

Andere talen

De audiotour is nu alleen nog beschikbaar voor Nederlanders. ,,We hebben wel al vragen gekregen om de tour ook in andere talen uit te brengen. Dit was nog maar een pilot, maar omdat het zo aanslaat, zijn we daar wel al mee bezig.’’

De audiotour ’Bloemendorp Lisse’ is te beluisteren via de app ’I-tour’, gratis te downloaden via de Applestore op de iPhone en Playstore op een android-toestel. De bloemenroute is te downloaden op www.route.nl.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.