Leerlingen actief op basisschool Ter Does

Redacteur Rijn en Veen
Hoogmade

Directeur Kees Hagenaars van basisschool Ter Does stelde een jaar of vijf geleden vast dat zijn leerkrachten de leerlingen steeds minder konden boeien. Ze verveelden zich. ,,Het klassikale onderwijs dat wij gaven, was voor hen niet meer interessant. Wijzelf ook, wij ervoeren onze werkwijze als een systeem van de vorige eeuw. Op televisie en op de computer vinden kinderen de beste programma’s. Wij konden daarmee niet concurreren.’’

Hagenaars begon een speurtocht langs onderwijsadviesdiensten, op zoek naar iets nieuws. Hij kwam terecht bij adviesdienst Bazalt in Vlissingen. Dat propageert het ’coöperatief onderwijs’, een methode van de Amerikaans pedagoog Spencer Kagan. In zijn systeem doen alle leerlingen tegelijk mee aan de les. Ze moeten intensief met elkaar samenwerken. Een les duurt zelden langer dan vijf minuten, dus tegen de tijd dat de kinderen zich vervelen, staat er alweer iets nieuws op het programma.

Na vijf jaar heeft Ter Does het coöperatief onderwijs onder de knie. De school trekt daardoor de aandacht van leerkrachten en onderwijsdeskundigen uit het hele land. ,,Zoveel coöperatief onderwijs is er niet’’, aldus Hagenaars.

Kagan gaat uit van de gedachte dat ieder kind een talent heeft. Veel traditioneel onderwijs is gericht op cognitieve vaardigheden: kennisverwerving en -verwerking staat voorop. Niet alle kinderen zijn hier goed in. Zij komen in dit type onderwijs niet tot hun recht en worden dan al gauw ’dom’ genoemd. Maar dat zijn zij niet.

De amerikaanse pedagoog onderscheidt acht intelligenties, die kunnen overlappen. Het team van Ter Does stelt zich ten doel om de intelligenties van elk kind te ontdekken en in het onderwijs tot zijn recht te laten komen. De achterliggende gedachte is, dat de samenleving elk type intelligentie nodig heeft: van sporters en dansers tot filosofen, managers én raketgeleerden.

Meer nieuws uit LD

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.