Hotels in Leiden volgeboekt; druk paasweekend op komst

Hotels in Leiden volgeboekt; druk paasweekend op komst
Leiden

Hotels zijn volgeboekt en er worden extra stadsgidsen ingezet. Het wordt in Leiden druk met toeristen dit weekend. ,,Het wordt drukker dan vorig jaar met Pasen’’, verwacht Mincke Pijpers van Leiden Marketing.

Wie dit weekend nog in Leiden wil overnachten, moet goed zoeken naar een kamer. Holiday Inn, het Best Western City Hotel Leiden, het Fitland Hotel en Van der Valk Hotel Leiden zijn allemaal volgeboekt. ,,Als je nu nog naar Leiden wilt komen, moet je je tentje meenemen’’, zegt directeur Frans Schohaus van het Van der Valk hotel.

Al zijn tachtig kamers zijn dit weekend vol. ,,Het is ieder jaar heel druk met Pasen.’’ Het toerisme trekt in Leiden sowieso aan, ook buiten de Pasen, merkt hij. ,,Gelukkig maar, want de afgelopen jaren zijn er heel wat hotelkamers bijgebouwd.’’

Meer dan vorig jaar

Het Nederlands bureau voor toerisme, NBTC, verwacht de komende dagen topdrukte. Ze denken dat 950.000 buitenlandse bezoekers tijdens de paasdagen naar Nederland komen, 100.000 meer dan in 2016.

Hoeveel buitenlanders naar Leiden komen, is niet bekend. ,,Aantallen kan ik pas achteraf geven’’, zegt Pijpers van Leiden Marketing. Ze verwacht vooral veel Duitse en Vlaamse toeristen. ,,In die landen hebben we het afgelopen jaar intensief campagne gevoerd.’’ Ze spreekt regelmatig met Leidse hotels, musea en rederijen en hoort veel positieve geluiden. ,,Leiden zit in een goede flow. Enerzijds komt dat door de campagnes, anderzijds merken we een trend dat mensen vanwege drukte en angst voor aanslagen grotere steden vaker mijden en liever een kleinere stad bezoeken.’’

Keukenhof

Ook Sonja Bierenbroodspot van Rederij Rembrandt verwacht een goed paasweekend. ,,Het is nu half april en we hebben een kleine honderd boekingen meer dan dezelfde periode vorig jaar.’’ De rederij lift mee op het succes van Keukenhof in Lisse. ,,Daarnaast zien we steeds meer overloop vanuit Amsterdam. Mensen ontwijken de grote stad omdat het daar zo verschrikkelijk druk is.’’

Vanwege de verwachte drukte zet Leiden Marketing extra ’cityhosten’ in. Deze gidsen staan vooral op het Stationsplein om mensen op te vangen. ,,Ze delen folders uit en wijzen de weg’’, legt Pijpers uit.

Geen strandweer

Leidse horecaondernemers zijn klaar voor de toeristenstroom, zegt Maarten Collee van de Leidse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland. ,,Het weer wordt niet zo best. Dat is misschien niet gunstig voor de terrassen, maar voordeel is wel dat je dan niet op het strand gaat zitten en misschien naar de stad gaat.’’

Meer nieuws uit Leiden

Keuze van de redactie