Scholieren LiS ontwikkelen drones

Scholieren LiS ontwikkelen drones
Scholieren die meewerken aan zulke projecten, blijven vaak bij de bedrijven werken.
© Foto Taco van der Eb
Leiden

De gemeente Katwijk gaat samenwerken met de Leidse instrumentmakers School (LiS). De scholieren gaan meewerken met bedrijven en de TU Delft aan de ontwikkeling van drones en onbemande technologie. Ook andere onderwijsinstellingen, het Rijksvastgoedbedrijf en de provincie Zuid-Holland zijn aan het project verbonden. Ruim twintig partijen hebben zich al aangesloten.

De mbo-school, omringd door universiteitsgebouwen, biedt onderwijs op het gebied van precisietechniek. Directeur Dick Harms vindt zijn school perfect geschikt voor dit project. ,,Onze kennis van satelliettechniek is erg uitgebreid en deze techniek lijkt op die van de drones. De stap is dus niet erg groot.’’

De school begon in 2016 als eerste in Nederland met het aanbieden van een specialisatie ruimtevaart en astronomie. ,,De dronestechnologie kan nog veel verder worden ontwikkeld en wij hebben er alles voor in huis. Bovendien zit Valkenburg bij ons ook naast de deur’’, benadrukt Harms. ,,Leerlingen helpen met het ontwikkelen ervan. We vragen hier geen geld voor.’’

De gemeente begeleidt de samenwerking tussen de school en de zogeheten kennispartijen. De gemeente, TU Delft en de stichting Unmanned Valley Valkenburg hebben samen met de rijksoverheid en onderwijsinstellingen een programma opgezet voor de ontwikkeling van het fieldlab Unmanned Valley. Unmanned Valley Valkenburg beheert een testgebied voor technologiebedrijven, en de bedrijven komen met de opdrachten. Alle afspraken zijn gisteren getekend. Het contract tussen de instanties loopt minstens een jaar.

Voor de school is Unmanned Valley een mooie kans. ,,Als we het proces zo echt mogelijk maken, leren de studenten het meest’’, zegt Harms. De scholieren leren naast de ontwikkeling van de technologie ook werken in een bedrijf en omgaan met een budget.

De drones die hier worden gemaakt, zijn beslist geen speelgoed. Een van de projecten die de school op het oog heeft, is een brandweerdrone, laat docent Wim Baars weten. ,,Deze drones kunnen vroegtijdig een brand herkennen, door middel van warmtesensoren. Er wordt ingesteld waar er geblust moet worden en waar water gehaald moet worden.’’ Op plaatsen waar de brandweer zelf moeilijk komt of waar het te gevaarlijk is, kan de drone worden ingezet. Baars is erg positief. ,,Ik denk dat Unmanned Valley een enorme vlucht gaat krijgen.’’

De jongeren vinden het duidelijk erg leuk om aan de projecten te werken. ,,Vaak vinden ze het zo leuk, dat ze tussen hun andere lessen en in de zomer doorwerken in de werkplaats’’, zegt Baars. ,,Veel leerlingen die aan zo’n soort project meedoen, kunnen er blijven werken. Ze vertrekken hier vaak met twee banen waar ze uit kunnen kiezen.’’

Meer nieuws uit Leiden