'Scooters weg uit stadscentrum'

Loman Leefmans
Leiden

Scooters met een tweetaktmotor mogen, als het aan GroenLinks ligt, niet meer de Leidse binnenstad in. En er moet een sloopregeling komen voor eigenaars van dergelijke 'vuile' tweewielers. Dat schrijft GroenLinks in een brief aan het gemeentebestuur.

Uit een vorige week gepubliceerde studie van het blad Nature, bleek dat 'knetterende scooters' enorme luchtvervuilers zijn. Ze kunnen zelfs 2700 keer meer verontreiniging veroorzaken dan één enkele bestelbus. Volgens het onderzoek zal het aandeel in de luchtvervuiling van tweetaktscooters over zes jaar groter zijn dan die van al het andere straatverkeer samen.

Milieudefensie heeft al eerder laten weten dat deze gemotoriseerde tweewielers in een museum horen en niet meer op de weg. De landelijke organisatie pleit voor een algemeen verbod.

Slooppremie GroenLinks Leiden is nog niet zover. De fractie stelde in 2013 wel al voor om een Leidse slooppremie in het leven te roepen. Zo'n premie, die al bestaat in andere gemeenten, moet ervoor zorgen dat eigenaars van de scooters sneller overstappen op een ander, milieuvriendelijker vervoersmiddel. Dat idee wordt nu, na de publicatie in Nature, nog een keer herhaald. GroenLinks vraagt aan burgemeester en wethouders om een slooppremie of omruilprogramma, waar ook de Bovag voor pleit en die in Den Haag en Rotterdam al van kracht zijn. Uiteindelijk knapt de lucht door de maatregelen op, zeker op plaatsen als de Hooigracht en de Churchilllaan, waar het verkeer voor veel verontreiniging zorgt. 'Of heeft het college nog andere plannen om dit gevaar voor de gezondheid van Leidenaars te beteugelen?'

Volgens een grove schatting rijden er ongeveer 10.000 scooters in Leiden rond en ongeveer eenderde daarvan heeft een 'vuile' motor. Gemeenteraad en -bestuur buigen zich de komende maand over het voorstel van GroenLinks.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.