Flinke strop voor Alphense haven Alpherium
Alpherium. Archieffoto Hedske Vochteloo
Door problemen in de Rotterdamse haven dreigt de Alphense containerterminal Alpherium tegen een flinke financiële strop aan te lopen. Dat zegt Marnix Vos van Van Uden, het bedrijf dat eigenaar is van de Alphense haven bij de wijk Gouwsluis.
Vanuit Alpherium gaan jaarlijks miljoenen liters bier van Heineken via de Rotterdamse haven naar Amerika.
,,Zeeterminal ECT heeft te weinig plaats voor binnenvaartschepen’’, weet Vos. ,,Het is wat drukker dan verwacht en daar speelt de terminal niet goed op in. Daardoor moeten onze schepen erg lang wachten. Dat levert per rondje Alphen-Rotterdam-Alphen zo’n tien tot dertien uur vertraging op.’’ Die tocht duurt normaal gesproken 32 uur. ,,Het is absoluut een strop voor ons, hoewel het lastig in te schatten is hoeveel ons dit gaat kosten.’’
Toch is het volgens Vos niet moeilijk om te beredeneren: voor dezelfde omzet moet Alpherium nu veel meer moeite doen en meer kosten maken. In overleg met brouwer Heineken gaan sommige binnenvaartschepen naar Antwerpen of worden containers via vrachtwagens naar Rotterdam gestuurd. Dat alles om nog een beetje op tijd in Amerika te zijn.
Het enige lichtpuntje voor Heineken en Van Uden is dat het gaat om een tijdelijk probleem. ,,Op lange termijn is Alpherium niet in gevaar’’, benadrukt Vos. ,,We overleggen hierover goed met Heineken.’’
,,Dat kan ik alleen maar beamen’’, zegt een woordvoerster van de bierbrouwer. ,,Onze prioriteit is om ons bier op tijd te laten aankomen. Dat doen we samen met Van Uden. Soms moet dat over de weg, maar dat heeft niet onze voorkeur boven vervoer over water. Via de binnenvaart is beter voor het milieu en zorgt er ook voor dat er minder files zijn.’’
Van Uden heeft behalve Heineken nog meer klanten die van Alpherium gebruik maken, hoewel de brouwer wel de allergrootste is. Containers die anders leeg terug zouden komen, worden gebruikt om spullen van Zeeman, Intertoys en Marskramer te vervoeren. Ook die bedrijven hebben last van de problemen in de Rotterdamse haven.
Hoeveel de problemen bij ECT kosten, weten Vos en de woordvoerder van Heineken niet. ,,We zitten er nog midden in’’, legt Vos uit. ,,De gevolgen bekijken we later. In mei is het begonnen en ze zijn bang dat het nog wel tot oktober of zelfs het einde van het jaar duurt.’’ Ook de zegsvrouw van de brouwer kan hier geen uitspraken over doen. ,,En als we het zouden weten, geven we die informatie niet.’’
Wie weet kunnen de bedrijven de kosten deels verhalen op ECT.