Leiderdorp vindt matrixborden te duur

Aad Rietveld
Leiderdorp

Hoe graag Leiderdorp ook het doorgaande verkeer uit het dorp wil weren: er komen voorlopig geen matrixborden om automobilisten buitenom te sturen. Te duur, oordelen burgemeester en wethouders.

Van alle auto’s die over de Engelendaal rijden is veertien procent doorgaand verkeer op weg naar de A4. Om de verkeershinder terug te dringen, wil Leiderdorp liever dat die auto’s over de provinciale wegen N445 en N446 rijden.

Raadsleden vroegen burgemeester en wethouders in oktober vorig jaar om uit te zoeken of matrixborden met reistijdinformatie daarbij zouden kunnen helpen.

Volgens B en W is het effect van de matrixborden beperkt. Volgens verkeersdeskundigen trekt maar ongeveer dertig procent van de automobilisten zich er iets van aan. Voor de Engelendaal zou dat betekenen, dat er per dag misschien vijfhonderd auto’s minder zouden rijden.

Voor de kosten die met de elektronische borden gemoeid zijn, vinden B en W dat te weinig. Voor twee borden - die tien jaar meegaan - zou Leiderdorp voor aanschaf en plaatsing 250.000 euro moeten betalen, en dan nog eens 20.000 euro per jaar voor onderhoud.

Leiderdorp wacht daarom liever op de resultaten van het regionale overleg met Leiden en Oegstgeest in het zogenoemde Lab071. Dat overleg werd opgezet omdat plannen van de gemeente Leiden voor een ringweg oost over de Zijldijk in Leiderdorp en over industrieterrein De Waard in Leiden op massaal verzet stuitten. Dat Lab071 heeft andere plannen gemaakt om verkeer uit de kernen van Leiden en Leiderdorp te weren, waarbij zij gebruik maken van al bestaande wegen. Matrixborden om het verkeer te leiden maken deel uit van die plannen. ,,Daarmee worden ook de belangen van Leiderdorp gediend’’, aldus B en W.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.