Miljoenenontbijt: en nu snel hervormen

Binnert Glastra
Leiden

De miljoenennota biedt hoop, maar er moet nog veel gebeuren. Met name het pensioen- en het belastingstelsel moeten worden hervormd. Daarover zijn de vier sprekers die waren uitgenodigd voor het miljoenenontbijt van VNO-NCW Rijnland, woensdagochtend bij de Hogeschool Leiden, het wel eens.

Landelijk VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer, econoom Kees Goudswaard van de Universiteit Leiden, FNV-bestuurder Gijs van Dijk en Tweede Kamerlid Anne Wil Lucas (VVD) zijn het echter oneens over de manier waarop dat moet gebeuren.

Een kleine tweehonderd ondernemers, politici en andere belangstellenden uit de regio kwamen gisterochtend naar het inmiddels traditionele ontbijt daags na Prinsjesdag, om met elkaar de miljoenennota informeel te bespreken. Als altijd hield Goudswaard de gepresenteerde cijfers eerst kritisch tegen het licht.

Deflatie

En al ziet hij inderdaad broos economisch herstel, hij geeft wel een waarschuwing af: Nederland moet erg oppassen, want deflatie dreigt. De lichte inflatie die er op papier is, verdwijnt geheel na harmonisatie met Europese cijfers en doorrekening van het kabinetsbeleid. ,,Eigenlijk zitten we al een paar jaar op de nul.’’ Goudswaard merkte verder op, dat hij de beloofde afschaffing van de ’crisisheffing’ nog niet had gevonden. ,,Houd het in de gaten, want u weet: niets is zo structureel als een tijdelijke belastingheffing...’’

Sowieso moet het belastingstelsel om, vinden ook de andere sprekers. De Nederlandse belastingdruk is 5 procent hoger dan gemiddeld in de eurozone. Breng die druk omlaag en er ontstaat ruimte voor nieuwe banen, en de bestedingen gaan omhoog. Verder wees vooral De Boer - het was zijn eerste miljoenenontbijt als voorzitter van VNO-NCW op de 1500 miljard die in pensioenfondsen vastzit. ,,Het geld klotst er over de plinten, maar de fondsen moeten blijven aanvullen omdat ze gehouden zijn aan een dekkingsgraad die afhankelijk is van de rentestand.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.