Leidse reders: ’zo blijft de onrust bestaan’

Binnert Glastra
Leiden

De nieuwe regels en tarieven voor bedrijvigheid op het water, die de gemeenteraad volgende week donderdag bespreekt, leiden eerder tot nieuwe problemen dan dat ze bestaande oplossen. Dat stellen Leidse reders. Het grootste probleem blijft namelijk onbesproken: de wenselijkheid van rondvaarten door stichtingen die met vrijwilligers varen, en dus goedkoper uit zijn.

Geen explosiever en gevoeliger dossier dan de commerciële vaart op de Leidse grachten. Bijna drie uur had de commissie Werk en Middelen donderdag nodig om uit tien ’dilemma’s’ te kiezen waar verantwoordelijk wethouder Robert Strijk (D66) volgens eigen zeggen niet meer uit kwam.

Vanaf 2012 gaan gemeente en rederijen rollend over straat en is elk besluit uit het stadhuis aanleiding voor ’stukken in de krant en verzet uit de samenleving’, aldus de wethouder. Tussen de regels: hij is er klaar mee.

Oneerlijk

Uit reacties van de reders blijkt, dat hij er voorlopig nog niet klaar mee is. Zij ergeren zich vooral aan de oneerlijke concurrentie van collega’s die hen uit de markt prijzen omdat deze stichting met vrijwilligers werken. ,,Ons standpunt was en is: u kunt dat vinden, maar het mag”, herhaalde Strijk donderdag. Hij stelt dat als de reders het er niet mee eens zijn, ze maar in Den Haag moeten aankloppen.

Een gotspe, vindt Sjaak Veringa (rederij Oude Rijn). ,,Hij zegt dat hij er niets aan kan doen en het aan de markt wil laten. Maar de gemeente heeft die stichtingen wél jaren gefaciliteerd en ondersteund zodat ze zo groot konden worden. En laatst zei hij in een dat hij ook vond dat er maar eens een discussie moet komen in de gemeenteraad. Dan moet je dat doen ook. En als democratisch wordt bepaald dat ze dit zo willen, dan leg ik me daarbij neer.’’

,,Het is jammer’’, zegt CDA-raadslid Joost Bleijie. ,,We blijven om de hete brij heen draaien. Ja, het mag. Maar spreek ook eens uit of we het met elkaar moeten wíllen.’’ Wat de stichtingen betreft is de discussie juist wel gevoerd, stelt Daaf Sloos van stichting De Leidse Rederij. Hij wijst op het onderzoek van twee professoren vorig jaar.

,,In hun rapport staat klip en klaar gezegd: het mag en alle stichtingen voldoen aan wettelijke bepalingen. En het college heeft dat aangenomen.’’ Paul Groenen, van Rederij Rembrandt, bestrijdt dat. ,,Het mag helemaal niet. Bedrijven mogen geen vrijwilligers in dienst nemen.’’

Hakken

In de raad gaat het volgende week echter vooral om de regulering van ligplaatsen. Strijk stelde met zijn ambtenaren een aantal ’dilemma’s’ op en vraagt de gemeenteraad knopen door te hakken. Twee van zijn eigen voorkeuren gaan het mogelijk niet halen.

Ten eerste verhoging van het liggeld. Het stadsbestuur wil de leges graag op het (hogere) niveau van Haarlem en Delft, maar veel partijen zien daar geen enkele reden voor. Omdat D66 en PvdA nog twijfelen, is een verhoging overigens niet uitgesloten.

Verdwijnen

Verder voelt de gemeenteraad weinig voor het afschaffen van het lagere tarief voor historische vaartuigen. Een meerderheid hecht belang aan het behoud van historische schepen in het stadsgezicht en vreest dat een prijsverhoging met een factoor vijf deze schepen uit Leiden doet verdwijnen.

,,Maar over het afschaffen van het lagere tarief voor dekschuiten hoor je ze niet’’, moppert Groenen, die naast een rederij ook sleepbedrijf heeft en dekschuiten verhuurt. ,,Ze willen me gewoon de stad uitjagen’’, concludeert hij.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.