Beestenmarkt één dag showroom

Loman Leefmans
Leiden

Auto-trom is de naam van een nieuw Leids evenement dat zaterdag 6 september zijn debuut maakt op de Beestenmarkt. Organisator Jori Noordhoek, een Delftenaar, heeft er bijzonder hoge verwachtingen van.

Auto-trom?

,,De naam is een samenvoeging van auto, en het optrommelen van mensen. Bij Auto-trom is het de bedoeling dat lokale autodealers hun paradepaardjes voor een keer in de openlucht tentoonstellen.’’

Kortom; kijken naar fonkelnieuwe auto’s in een tijdelijke en niet alledaagse showroom. Trekt dat bezoekers?

,,Het is in Delft - een toch grotendeels vergelijkbare stad met Leiden - al eens geprobeerd en toen kwamen er toch enkele duizenden mensen op af. En het is niet alleen maar een toevallige gelegenheid om naar nieuwe auto’s te kijken, het geheel wordt ook omlijst door nevenactiviteiten. Er lopen pitspoezen rond, er zijn ook oldtimers te zien en er is nog een onderdeel dat ik een verrassing wil laten zijn.’’

Wat is de achterliggende gedachte van Auto-trom?

,,Op de eerste plaats is het bedoeld om de plaatselijke autobranche een duwtje in de rug te geven. Daarbij moet het evenement ook de drempel verlagen om bij een dealer binnen te stappen. Op deze manier komen mensen die niet direct op zoek zijn naar een nieuwe auto, toch in contact met de deelnemende autobedrijven. In een stadscentrum en niet op een plek ver daarbuiten, waar de meeste autodealers zijn gevestigd.’’

Toch klinkt het behoorlijk commercieel.

,,Ja, maar is het een evenement dat alleen is bedoeld voor officiële dealers die gevraagd zijn hun allernieuwste auto’s op te stellen. Vooralsnog hebben zich er vijf aangemeld. Het is niet de bedoeling dat Auto-trom uitgroeit tot een soort markt voor tweedehandsjes.’’

Uitgroeit? Dus het wordt in ieder geval herhaald?

,,Dat is wel de bedoeling. Als het aan mij ligt, wordt het een jaarlijks terugkerend evenement, waar steeds meer dealers aan meedoen.’’

Informatie: www.jorinoordhoek.nl.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.