Museum De Zwarte Tulp in Lisse wil boeien en bloeien

Sabine Huls in de Comparitie, de voormalige directiekamer van de Hillegomse steenfabriek De Arnoud die in Museum De Zwarte Tulp een plaatsje heeft gekregen. Foto Hielco Kuipers

Sabine Huls in de Comparitie, de voormalige directiekamer van de Hillegomse steenfabriek De Arnoud die in Museum De Zwarte Tulp een plaatsje heeft gekregen. Foto Hielco Kuipers

Paul de Vlieger
Lisse

Tussen de zes- en zevenduizend betalende bezoekers per jaar trekt Museum De Zwarte Tulp in Lisse sinds jaar en dag. Dat moeten en kunnen er veel meer worden, denkt Sabine Huls die dit voorjaar als directeur-conservator bij het museum is komen werken. ,,Het dubbele en meer moet makkelijk kunnen. Natuurlijk, iedereen houdt immers van bloemen.’’

Voor een periode van vijf jaar is Huls aangetrokken om De Zwarte Tulp op te stuwen in de vaart der volkeren. De 35-jarige moeder van een tweeling, Amsterdamse met Twentse roots, studeerde museologie en kunstgeschiedenis en werkte na haar studie een aantal jaren bij het Zandvoorts Museum, waarmee ze een grote professionaliseringsslag maakte. ,,Het is kennelijk opgevallen wat ik daar heb gedaan. Toen mijn werk er daar opzat, kon ik hier aan de slag. Ook hier is het de bedoeling dat er een professionaliseringsslag wordt gemaakt, al heeft men in De Zwarte Tulp de zaakjes al veel beter op orde dan in Zandvoort.’’

Het bezoekersaantal van het Museum aan de Lissese Grachtweg vergroten, dat is Sabine Huls’ voornaamste taak. Vooral vanuit het onderwijs moet veel meer bezoek komen, vindt ze. ,,Het gebeurt nu sporadisch dat er schoolklassen komen, terwijl het natuurlijk een must moet zijn voor alle kinderen uit de Bollenstreek om het museum over hun eigen geboortegrond te bezoeken. Maar je moet de kinderen natuurlijk wel wat kunnen laten beleven en daarvoor is een heel goed educatief programma nodig.’’

Eigenwaarde

Kennis hebben van de eigen streek is belangrijk, vindt Huls. ,,Ik heb al een aantal keren ouders gesproken die me vertelden dat hun kinderen helemaal niet weten hoe het zo gekomen is dat we tussen die bloembollenvelden wonen, terwijl dat deze streek toch zo bijzonder maakt. Dat weten is de kern van je bestaan en van belang voor je eigenwaarde. Ik ben er bijvoorbeeld trots op dat ik uit Twente kom. Vanwege het landschap, de taal, de cultuur. Ik ben een trotse Tukker. En ook een trotse Amsterdammer trouwens, waar ik nu alweer vijftien jaar woon.’’

Om de plannen met De Zwarte Tulp te kunnen verwezenlijken is om te beginnen een beter onderkomen nodig. Er is lang gezocht naar een geschiktere locatie, maar die zoektocht is voorbij. Museum De Zwarte Tulp gaat nu voor een glanzende toekomst op de eigen vertrouwde stek, al ondergaat het gebouw later dit jaar wel een metamorfose. Vanaf dit najaar, waarschijnlijk oktober, gaat het museum dicht voor een verbouwing. ,,Het wordt niet groter en er worden ook geen natte groepen verplaatst, maar voor de rest wordt alles anders’’, vertelt Huls.

Lichter en opener zijn daarbij de twee kernwoorden. ,,De gevel aan de Grachtweg waar ramen en deuren nu zijn weggewerkt, gaat weer open. Er komt een vide en er verdwijnen tussenwanden, zodat het hokkerige karakter van nu eruit gaat. Ook komt overal dezelfde vloer en alleen dat al geeft rust. Verder wordt de winkel verplaatst, komt er een garderobe met kluisjes voor de bezoekers en een horecagedeelte met een leuk buitenterras. De komst van een educatieve ruimte is ook belangrijk. Daar kunnen films worden vertoond en een maandelijks museumpodium worden gehouden met voordrachten en discussie.’’ Als alles volgens plan verloopt, gaat het verbouwde Museum De Zwarte Tulp voor de zomer van 2015 weer open.

Kunstcollecties

Met een gewijzigde collectie, want ook daaraan moet het nodige gebeuren om publiek te kunnen trekken en boeien, realiseert directeur-conservator Huls zich. ,,Het is nu te veel een allegaartje. Qua werktuigen en gereedschappen die in de bollenteelt werden en worden gebruikt, mag het bijvoorbeeld wel een onsje minder. We willen veel meer gaan werken met audiovisuele middelen. Daarnaast komen er twee belangrijke kunstcollecties onze kant op, die hier een vaste plek moeten krijgen. De collectie Nieuwenhuizen, die bestaat uit zevenhonderd prenten van voorjaarsbloeiende bolgewassen, en de collectie De Witte Zwaan met bollengerelateerde kunst in allerlei verschijningsvormen.’’

De kopieën van bloemenschilderijen van grote meesters die nu in De Zwarte Tulp hangen, moeten als het aan Sabine Huls ligt straks de echte werken worden. ,,Als straks de verbouwing achter de rug is en we aan de hoogste standaard voldoen op het gebied van beveiliging hopen we werken in bruikleen te kunnen krijgen van particulieren en collega-musea. Wat dacht je van een thematentoonstelling met de mooiste bloemstillevens? Dat kan een echte ’blockbuster’ worden, hoor. Rijen voor de museumkassa’s, daar droom ik van.’’

Tuttig imago

Maar bollen en tulpen - is het eigenlijk wel een onderwerp waarmee je volle zalen kúnt trekken? Huls: ,,De tulp heeft bij sommige mensen misschien een misschien een tuttig imago, maar ook zo’n onderwerp kun je actueel en flitsend brengen. Schenk bijvoorbeeld ook aandacht aan de actualiteit: aan de ’flower science’ en de zoektocht naar medicijnen uit bloembollen. Organiseer discussieavonden over het bestrijdingsmiddelengebruik in de bollenteelt. En voor de kinderen kunnen we het aansprekender maken met behulp van iemand als Tulipman, de door kunstenaar GabyGaby gecreëerde superheld met het tulpenhoofd. Kinderen vinden het cool om hem op hun shirt te hebben. Wat is er mooier dan dat ze hier binnen kunnen kijken in het huis van Tulipman?’’

Het enthousiasme spat er vanaf bij Sabine Huls, die vastbesloten is van Museum De Zwarte Tulp hét centrum van cultuur, kunst en historie van de streek te maken. En dat de boel daarvoor ruim een half jaar dicht moet, dat is dan maar zo. ,,Wat is een half jaar als je afzet tegen de verbouwing van het Rijksmuseum?’’, zegt ze lachend. ,,Een rare vergelijking? Nee hoor. Ik vind: als je mensen die van kunst en van klasse houden mooie dingen kunt laten zien. En als je de jeugd de geschiedenis van de streek kunt vertellen en kinderen zo een identiteit kunt meegeven - dan ben je, hoe groot of hoe klein ook, wat een museum moet zijn.’’

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.