Lekker kamperen bij de boer in Leimuiden

Ruud Sep
Leimuiden

De dag is begonnen met één van de topattracties van de boerderijcamping: de geboorte van een kalfje. Eén van de drie lakenvelders van Aad en Petra Straathof begon om negen uur met kalveren.

Het ging allemaal een beetje snel, waardoor het niet meer lukte om via de app een berichtje uit te sturen. Daardoor waren dit keer alleen campinggasten getuige van het begin van het nieuwe leven. ,,Anders staan hier ook vaak ouders met hun kinderen nog in de pyjama toe te kijken’’, vertelt Petra, die altijd wel blij is met het publiek. Ook vanochtend kwamen de toeschouwers weer goed van pas. ,,De geboorte liep uiteindelijk niet zo soepel. Toen heeft Aad even twee mensen uit het publiek aangewezen om te helpen.’’ Handig voor de boer. En voor de gasten natuurlijk een prachtig verhaal om mee thuis te komen.

Sinds 1996 exploiteert de familie Straathof naast de melkveehouderij ook een camping. Wat ooit begon als een veldje waar maximaal vijf tenten tegelijk mochten worden opgezet, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een serieus recreatiebedrijf. De boerderijcamping biedt zeven maanden per jaar ruimte aan caravans en campers, gasten kunnen eventueel een stacaravan huren. Er staan drie pipowagens, er is een mooie horecavoorziening waar ook passanten neerstrijken voor een kopje koffie en een stuk appeltaart, groepen kunnen gebruik maken van een feestruimte en een slaapzolder.

De grote plekken zijn in de vakantie zo ongeveer permanent bezet en lang van tevoren gereserveerd. Maar op het trekkersveld is altijd plek voor fietsers die aan het eind van de dag hun tentje willen opzetten.

Het circus dat een paar dagen op het trekkersveld heeft gestaan, is net weer vertrokken. Maar er blijft genoeg vermaak over. Terwijl in de stal een stel kinderen boer Aad helpt om het pasgeboren kalf de fles te geven, slingeren een paar andere kinderen aan een lang touw tussen de hooibalen. Weer andere kinderen rijden op de skelter over het erf of vermaken zich in een opblaaszwembadje of met de meer traditionele campingspelletjes.

Niet zo vreemd dat kampeerboerderij Straat-Hof veel gasten telt die jaar in jaar uit terugkeren. Die oude vakantiewijsheid gaat immers nog altijd op: ’Als de kinderen het naar hun zin hebben, hebben ook de ouders het naar hun zin’.

Oppassen en straks lekker fietsen

Roel en Ellen Veerhoeff uit Grootebroek passen op hun kleinzoon Tycho.

Ellen: ,,We kwamen hier eigenlijk bij toeval terecht, maar we staan hier nu alweer voor het vijfde jaar op rij. We zochten een kleine camping in de buurt van Hillegom, waar onze kleinzoon vandaan komt. Morgen nemen zijn vader en moeder hem weer mee naar huis en dan gaan we samen een paar dagen fietsen. En volgende week komt hij dan weer.’’

,,Het is hier heerlijk voor kinderen. Ze vermaken zich enorm in de hooiberg en met al het speelmateriaal. En nu natuurlijk met een opblaasbadje. Het is ook heel fijn dat het campingterrein helemaal autovrij is. En het is ook wel leuk dat hier veel grootouders zitten met hun kleinkinderen.’’

,,Tycho roept met de kerst al: wanneer gaan we weer naar boer Aad? Het is nu natuurlijk prachtig weer, maar we hebben ook wel jaren gehad met heel veel regen. Ach, dan ga je gewoon andere dingen doen.’’

Roel: ,,We zijn hiervoor al vier weken met de caravan weggeweest naar Duitsland, Oostenrijk en Italië. Dan rij ik zo’n 300 tot 400 kilometer per dag. We hebben de tijd. En ik vind autorijden leuk, dus dat is geen enkel probleem.’’

Ellen: ,,We gaan ook nog een week naar onze zoon in België. Die heeft kippen en daar gaan we op passen. De caravan gaat dan ook weer mee. Niet om in te slapen, maar dan kunnen we hem helemaal schoon maken. Dan kan hij als we thuis komen direct de stalling in.’’

Edwin en Agnita Hoffmann uit Meppel huren met hun twee kinderen van 10 en 14 een caravan.

Edwin: ,,We zijn hier nu voor de vijfde of zesde keer, en ik denk dat dit voorlopig wel de laatste keer is.’’

Agnita: ,,Onze zoon is nu veertien. Dat is toch een soort kantelpunt. Eerder vermaakte hij zich prima met ratten vangen en met skelteren, maar daar is hij nu te oud voor. Eén van de eerste keren dat we hier kwamen, wilde hij met een kalfje gaan wandelen. Hij dacht dat je een kalfje net zo kon meenemen als een hond. Boer Aad zei niet dat dat niet ging, maar hij gaf hem een stuk touw en liet hem zijn gang gaan.’’

Edwin: ,,Het was toen nog meer een boerderij dan nu. Het is de afgelopen jaren wel wat commerciëler geworden, maar het is nog steeds gemoedelijk en rustig.’’

Agnita: ,,Voor de kinderen is boer Aad een legendarische figuur.’’

Edwin: ,,We gaan ook niet naar camping Straat-Hof. We gaan naar boer Aad.’’

Agnita: ,,Een groot hotelcomplex trekt me helemaal niet. En onze jongste is nog maar tien. Dit is gelukkig te overzien.’’

Edwin: ,,Je kunt wel naar Spanje gaan. Dan is het zwembad, zee en in de rij staan voor je bordje eten. Nee, daar houden wij niet van.’’

Agnita: ,,Voor volgend jaar gaan we op zoek naar een andere invulling van de vakantie. Nog geen idee wat dat wordt.’’

Edwin: ,,We zeggen tegen elkaar: als we 65 jaar zijn, komen we hier terug met onze kleinkinderen.’’

Mariëlle de Vroede uit Nieuw-Vennep staat een week met twee kinderen en haar nieuwe vouwwagen op de camping in Leimuiden.

,,Met Hemelvaart zijn we hier één nachtje geweest met de vouwwagen. Dat beviel goed, daarom zijn we nu weer terug. Dit is mijn tweede kampeeravontuur met dit ding. Het leek me wel praktisch om een beetje dichtbij te blijven. Als er dan problemen zijn, kun je in ieder geval naar een winkel gaan en gewoon in het Nederlands uitleggen wat er aan de hand is.’’

,,Mijn man draait deze week nachtdienst. Dan is het in de vakantie handig als wij die week niet thuis zijn. Als hij straks klaar is, komt hij hierheen.’’

,,Een boerderijcamping was een heel bewuste keuze. Onze jongste is tweeënhalf, de oudste zeven. Voor die leeftijd is dit een perfecte plek. De sfeer is heel relaxed, ik voel me hier prima thuis. En het is heel leuk met al die dieren op de boerderij. Dat is echt een toegevoegde waarde.’’

,,Gisteren was het wel erg warm. Op zo’n dag mis je een beetje een zwembad op de camping. Maar goed, dan gaan we gewoon naar een zwembad in de buurt. Dat gaan we morgen ook weer doen.’’

,,Voor kinderen op de basisschool is dit ideaal. Je ziet daardoor ook veel kinderen met hun ouders of grootouders. Er loopt ook wel een wat oudere jongen rond. Die helpt een beetje op de boerderij. ’Verder is hier niet veel voor mij’, zegt hij. En dat begrijp ik. Maar voor jongere kinderen is het perfect. Ja, volgend jaar kom ik zeker weer terug.’’

Paul en Caroline Duijndam uit Leidschendam zijn eind maar neergestreken op de camping en gaan op zijn vroegst eind september weer naar huis.

Paul: ,,We zitten hier het hele seizoen. De kinderen komen geregeld langs met hun eigen caravan en de kleinkinderen komen zo af en toe logeren.’’

Caroline: ,,Ik werk nog. Dat betekent dat ik op maandagochtend naar huis ga met mijn autootje. Dan kom ik donderdag weer terug. Paul blijft hier, behalve als het heel slecht weer is.’’

Paul: ,,We horen hier een beetje bij de inboedel. We doen weleens wat hand- en spandiensten, zodat Aad en Petra ook van hun vrije tijd kunnen genieten. Als zij weg zijn, hou ik de boel een beetje in de gaten. Dan krijg ik ’s morgens een lijstje van Aad met namen van nieuwe gasten en waar ze komen te staan. Zoiets bouw je in de loop der jaren op.’’

Caroline: ,,We hebben vier kleinkinderen van vijf en zeven jaar. Het is heel leuk als die een paar dagen langskomen, maar het is ook lekker als we even rust hebben. We kunnen ook erg genieten van de mensen om ons heen. Er komen hier heel veel mensen die vlak in de buurt wonen. Er hebben hier zes weken lang mensen uit Oude Wetering gestaan. Als ze goed keken, konden ze hun eigen achtertuin zien.’’

Paul: ,,Ik ben hier lekker bezig, hoef hier niet achter de geraniums te zitten. Ik werd er vanochtend ook bijgeroepen met de geboorte van dat kalf.’’

Caroline: ,,En in november gaan we op vakantie. Naar de Canarische Eilanden.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.