Katwijk verwelkomt Gabriëlle, Suzan en Hennie

Alieke Hoogenboom a.hoogenboom@hollandmediacombinatie.nl
Katwijk

Gezinsmens Gabriëlle, spontane Suzan en hardwerkende Hennie zijn de komende jaren graag geziene gasten in de kustgemeente. In het nieuwe marketingplan dat deze week is gepresenteerd, richt Katwijk Marketing de pijlen op deze drie types.

,,We hebben een keuze moeten maken welke doelgroepen we actief gaan benaderen’’, zegt citymanager Piet de Vries. ,,Deze drie zijn het geworden. Voor winkeliers, horecazaken en evenementenorganisatoren in Katwijk is het ook erg handig. Ze weten nu beter op wie zij zich kunnen richten.’’

Katwijk moet het vooral hebben van bezoekers uit de regio. ,,We richten ons op een bereik van maximaal 75 kilometer’’, zegt De Vries. ,,Het heeft geen zin om tienduizenden euro’s in campagnes in Duitsland te steken.’’

Verrassen

Zo woont Gabriëlle (34) in Leiden. Ze is getrouwd, heeft kinderen, doet vrijwilligerswerk, houdt van sporten, maar in haar vrije tijd wil ze vooral tot rust komen. Ergens koffie drinken, wandelen, naar een braderie of winkelen. Suzan (44) uit Nieuwegein laat zich daarentegen graag verrassen, wil er op uit en het liefst met veel mensen.

Een concert of rommelmarkt, maar ook een cultureel uitje of een vriendenvakantie vindt ze wel wat. Dan is er Hennie (59) uit Valkenburg. Zijn motto is ’doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Hij heeft weinig vrije tijd en als hij vrij is, gaat hij het liefst de natuur in. Op een dorpsevenement zul je hem niet snel vinden, maar hij heeft wel interesse in de lokale geschiedenis.

Katwijk Marketing wil dat de twee vrouwen vaker, langer en met anderen naar Katwijk komen. Hennie moet er meer op uit gaan en voor mond-tot-mond reclame zorgen. ,,We benaderen ze vooral via sociale media. Niet alleen op Facebook en Twitter, maar ook Instagram. Op die kanalen kun je gericht campagne voeren, omdat de interesses van mensen al vaak open en bloot op het internet staan.’’

Beleving

,,Wat we anders gaan doen is dat we niet meer alleen de functionele eigenschappen benoemen, maar we gaan ook in op beleving’’, vervolgt De Vries. Dus niet ’Katwijk heeft een prachtig strand waar je kunt wandelen’, maar ’Katwijk heeft een prachtig strand waar je tijdens een lange wandeling lekker je hoofd leeg kunt maken’.

Binnen vijf thema’s zoals kunst- en cultuur, zon, strand & water, en wonen en werken, zijn zestien campagnes bedacht die zijn gekoppeld aan Gabriëlle, Suzan en Hennie. Bijvoorbeeld Katwijk als watersportbestemming beter op de kaart zetten, de Romeinse Limes onder de aandacht brengen en zorgen dat er meer overnachtingen worden geboekt.

Wat Katwijk Marketing uiteindelijk wil bereiken, is een groei van vijf procent in 2019. ,,Dat wordt berekend aan de hand van het aantal bezoekers en wat ze precies uitgeven’’, legt De Vries uit. ,,Het resultaat is belangrijk, maar het proces nog meer. We hebben bij de opstelling van het plan veel samengewerkt. Voor eigen parochie preken heeft weinig toekomst. Het succes hangt af van het draagvlak, en zowel het toeristisch- als het evenementenplatform zijn enthousiast.’’

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.