Da Vinci College Leiden slechtste in rekenen

Marieke de Kok
Leiden/regio

De rekentoets is het slechtst gemaakt op het Da Vinci College uit Leiden. Slechts 43,2 procent van de leerlingen haalde een voldoende en het gemiddelde cijfer was een 5,47. Het Leonardo College, dat van dezelfde onderwijsstichting is, deed het ook niet best met de helft onvoldoendes.

Het Ashram College in Alphen aan den Rijn deed het ook niet zo goed met een gemiddeld cijfer van 5,74 en 51 procent geslaagden. Op andere scholen uit Leiden en de regio slaagde tussen de vijftig en zeventig procent. Grote uitzondering is het Stedelijk Gymnasium Leiden waar de slagingspercentages 91,8 (gebouw Socrates) en 95,2 (gebouw Athena) zijn. Gemiddelde cijfers zijn respectievelijk 7,37 en 7,27.

Dit blijkt uit de cijfers van 2014. Cijfers van 2015 zijn nog niet beschikbaar maar een eerste landelijke indicatie laat zien dat de meeste scholen het dit jaar iets beter hebben gedaan: gemiddeld 0,2 punten hoger.

Niet zo gek

Dat het Stedelijk Gymnasium het zo goed doet is niet zo gek. Er zijn namelijk twee niveaus voor de rekentoets. Vmbo’ers moeten niveau 2f halen, havisten en vwo’ers moeten 3f voldoende kunnen afleggen. Ter indicatie; niveau 1f is wat kinderen kunnen als ze van de basisschool komen. Voor gymnasiasten is de rekentoets in verhouding makkelijk omdat het niveau ook haalbaar is voor havisten.

Lastiger is het voor vmbo-leerlingen en dan specifiek de onderste twee niveaus: basis en kader. Voor deze scholieren is niveau 2f halen nog een hele klus. Dit jaar doen tieners de toets nog voor spek en bonen, maar wie volgend schooljaar de toets niet haalt, krijgt gewoonweg geen diploma.

Belangrijk

De rekentoets is net zo belangrijk als het centraal schriftelijk examen. Zonder een voldoende, mogen deze tieners niet naar het mbo, ze zijn dan nog wel leerplichtig.

Afgelopen periode liep een pilot waarbij scholieren de test wel moesten maken, maar het cijfer telde dus nog niet mee. Volgend jaar is nog een overgangsjaar, een vijf geldt dan ook als voldoende. Zo krijgen scholen de tijd om hun onderwijs aan te passen aan de rekentoets.

Overigens krijgen leerlingen met leerproblemen zoals dyscalculie een makkelijkere versie en de test kan eventueel ook mondelling worden afgenomen.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.