Vooruitblik examen Latijn: 'Nuttig voor een brede kijk'

Reinier van der Zwet en Tineke Broer. Foto Hielco Kuipers

Reinier van der Zwet en Tineke Broer. Foto Hielco Kuipers

Janneke Dijke
Oegstgeest

Zijn interesse werd gewekt tijdens de vele opgravingen in Griekenland en Italië, die hij met zijn ouders bezocht. Reinier van der Zwet komt uit een gezin waarin de klassieke oudheid geen ver-van-je-bedshow is. ,,Maar er was geen druk vanuit mijn ouders dat ik Grieks en Latijn moest kiezen. Ik wilde het zelf gewoon, ik heb er plezier in.’’

Reinier doet vwo op het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest. Vrijdag 23 mei is het tijd voor het examen Latijn. ,,Als je het eenmaal gaat bestuderen, dan zie je hoe een grote rol het speelt in ons leven. In kunst, in literatuur. Dit vak verbreedt heel erg je kijk op de wereld.’’ Sommige mensen twijfelen aan het nut van Latijn. ,,Moet school altijd nuttig zijn?’’, is Reiniers wedervraag. ,,Bovendien, volgens mij is het heel nuttig om een bredere kijk op de wereld te hebben.’’ Na de zomer wil hij geneeskunde gaan studeren in Leiden. ,,Daarvoor zal Latijn wel enigszins relevant zijn. Maar dat was niet mijn belangrijkste reden om het te kiezen.’’

Grillig

Docent Tineke Broer zit naast hem te glimmen. Ze herkent wat Reinier zegt. ,,Vooral de verbazing over alles wat in elkaar grijpt. Maar ook dat Reinier Latijn én Grieks doet, net als ik vroeger. Er zijn maar drie examenleerlingen die voor die combinatie kozen. De vakken helpen elkaar, en het leren van andere talen wordt er makkelijker door.’’ Wat ze niet herkent, is Reiniers manier van werken. Reinier zegt er zelf over: ,,Ik heb nogal een grillig cijferpatroon.’’ Voor zijn schoolexamens haalde hij gemiddeld een 6,4. Broer: ,,Op je examen moet je een 7,5 kunnen halen.’’

Ovidius

Het vak Latijn heeft veel onderdelen. Naast het leren van de taal worden filosofie, geschiedenis, godsdienst en aanverwante zaken behandeld. In het examen van dit jaar staat de dichter Ovidius centraal. ,,Die speelt met taal, om het zo mooi mogelijk te maken’’, vertelt Reinier. ,,Daarom kun je wel vijftien minuten over een zin discussiëren. Bijvoorbeeld over uitgangen die naar elkaar verwijzen, maar die niet perse bij elkaar horen.’’

Ezelsbruggetjes

Broer: ,,Het zijn mythologische verhalen, maar ze hebben weinig diepgang.’’ Gevolg is dat het examen dit jaar erg taalkundig is. Dat ligt Reinier het minst. ,,Ik ben beter in de grote lijnen. Het examen Grieks ging over de ideeën van Plato. Dat was voordelig voor mij. Voor Latijn moet ik extra hard leren.’’ Broer probeert veel variatie aan te brengen in haar lessen. ,,Verhalen vertellen afwisselen met ezelsbruggetjes voor grammatica. Of een tweet van de paus behandelen. Maar in het examenjaar is dat lastig. We hebben twee keer het hele boek doorgewerkt. Leerlingen vinden het onderwerp moeilijk dit jaar.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.