Wethouder Leiden: afhandeling klachten leerlingenvervoer moet beter
Busjes voor leerlingenvervoer bij de Leo Kannerschool.
Wethouder Frank de Wit vindt dat vervoerder Connexxion beter moet reageren op klachten. Connexxion verzorgt het vervoer van leerlingen naar het speciaal onderwijs. Ouders van kinderen die een probleem melden, vinden dat hun klacht niet goed wordt afgehandeld.
Het gaat om een klein aantal ouders, zo blijkt uit de rapportage enquête leerlingenvervoer over 2014-2015. 57 van de 97 ouders reageerden op de vragenlijst van de gemeente Leiden.
Dit waren met name ouders van kinderen van De Thermiek en De Vlieger. Veertig procent van hen zegt wel eens een klacht te hebben ingediend bij de vervoerder. Daarvan vindt 59 procent dat de klacht niet goed is afgehandeld: 13 ouders in totaal.
Gemiddeld geven de ouders het leerlingenvervoer een 7,2. In 2011 was dat een 7,8. Twaalf procent geeft het rapportcijfer 5 of lager. In 2011 was dat 7 procent.
Ouders vinden dat ze niet goed op de hoogte gebracht worden als er iets verandert in het vervoer. De helft krijgt zo’n wijziging te horen, de andere helft niet. Zestig procent van de ouders zegt dat de school hen informeert over het vervoer.