Gezonde bonbons beste idee voor werkgelegenheid

De winnaars van de Eureka ideeënwedstrijd: Raw Patisserie. (Foto John Brussel)

Willemijn Sneep
Leiden

Een uitroep 'eureka' was dinsdagavond op zijn plaats voor de ondernemers van Raw Patisserie. Uit blijdschap om hun goede idee. Maar nog meer omdat publiek en jury besloten dat hun idee de prijs van tienduizend euro verdiende, in de finale van ideeënwedstrijd Eureka.

Om voor de prijs in aanmerking te komen, moet het beginnend bedrijf een 'sociale onderneming' zijn, ofwel voor werkgelegenheid zorgen. De wedstrijd werd dan ook georganiseerd in samenwerking met het Leidse re-integratiebedrijf DZB.

Het Haarlemse Raw Patisserie maakt een combinatie tussen een bonbon en energiereep genaamd 'Ridiculously good'. De biologische, 'gezonde' chocolade wil het bedrijf laten produceren door de chocolatiers van DZB Leiden. Shemara Pijpers, Teun van Henten en Selma Piric zijn de bedenkers van de verantwoorde lekkernij.

Er waren dit jaar drieëntwintig inzendingen, waaruit de jury vier finalisten selecteerde. Naast Raw Patisserie waren dit La Bitterballèri (biologische bitterballen), Leidse Grond (paddestoelen gekweekt op koffieprut) en Smakelijker (dagverse maaltijden). Gisteravond mochten zij in Gebr. De Nobel een laatste poging wagen om het publiek en de jury te overtuigen.

Henkjan Smits

De jury bestond uit Pietia Laarhoven van advocatenkantoor TeekensKarstens, Henk Jan Beltman van fairtrade merk Tony's Chocolonely en Bas van Drooge, directeur van DZB Leiden. De avond werd gepresenteerd door televisiepresentator Henkjan Smits. Tijdens het juryberaad zorgde cabaretier Onno Innemee voor de nodige ontspanning.

Volgens DZB-directeur Van Drooge is Raw Patisserie de winnaar geworden omdat het bedrijf in de ogen van de jury een product maakt dat 'een enorme kans maakt om succesvol te worden'.

Eenvoud

,,Het waren vier fantastische finalisten die allemaal een ijzersterke presentatie hadden en het ook alle vier verdienden om verder geholpen te worden. En dat hebben we als DZB dan ook beloofd. Maar Raw Patisserie sprong er bovenuit en ik kan in drie woorden samenvatten waarom: mooi, eenvoud en haalbaar'', aldus Van Drooge.

Winnaars van de vorige editie, in 2013, waren Saskia Clarijs en Sofie Los met Niko Niko, Japans voor 'say cheese'. Zij bedachten biologisch afbreekbare briefkaarten en confetti waar zaadjes in zitten die uitgroeien tot veldbloemen.

,,Het prijzengeld hebben we ingezet om onze verpakking en uitstraling naar een hoger plan te tillen'', zegt Clarijs. ,,Dat hadden we nodig om uit te breiden en onze producten in heel Europa in winkels te krijgen. Dat is echt gelukt'', vertelt ze enthousiast. Hun briefkaarten worden verpakt en verstuurd door werknemers van DZB.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.