Hevige brand op Frederik van Eedenlaan in Leiden aangestoken

Hevige brand op Frederik van Eedenlaan in Leiden aangestoken. Foto Hielco Kuipers

Hevige brand op Frederik van Eedenlaan in Leiden aangestoken. Foto Hielco Kuipers

Renée van der Nat
Leiden

(Update) De brandweer heeft vrijdagmorgen met een ladderwagen een moeder met haar twee kinderen van een balkon aan de achterkant van hun flat aan de Frederik van Eedenlaan in het Haagwegkwartier gered. Het drietal was naar dat balkon op de derde verdieping van de flat gevlucht nadat een bewoonster van de eerste verdieping schuin onder hen, in hetzelfde portiek haar eigen appartement in brand had gestoken. Volgens omwonenden is de vrouw geestelijk labiel. Zij is na controle door medisch personeel door de politie meegenomen.

Omwonenden wisten, voordat de brandweer arriveerde, met een eigen ladder drie andere portiekbewoners in veiligheid te brengen. In totaal vijf mensen zijn door ambulancepersoneel gecontroleerd op het inademen van rook en ademhalingsproblemen maar zij bleken ongedeerd. Van hen wonen er vier in het portiek, de vijfde was vermoedelijk bij één van hen op bezoek.

Aanvankelijk was er bij de hulpdiensten verwarring over de locatie van de brand. Om tien voor tien kwam op de centrale meldkamer in de Rooseveltstraat het eerste telefoontje binnen. Daarop rukten de hulpdiensten massaal uit naar de Prins Frederikstraat, een zijstraat van de Maresingel. Om 9.56 uur werd de fout hersteld. ,,Dat gebeurde tijdens het aanrijden naar de brand'', aldus een woordvoerder van de brandweer.

Hoe die fout heeft kunnen ontstaan, wordt onderzocht. ,,Het kan zijn dat de melding onduidelijk is overgekomen omdat de beller een beetje in paniek was'', aldus de woordvoerder. ,,Mogelijk is het gebeurd door drukte van de centralist en zijn er meerdere meldingen tegelijk binnen gekomen. Maar het kan ook nog zo zijn dat bij het intikken van de eerste letters van de straatnaam in het computersysteem, dat systeem de Prins Frederikstraat heeft herkend in plaats van de Frederik van Eedenlaan. We kijken nog naar de oorzaak.''

Een eerste onderzoek heeft voorlopig uitgewezen dat de bewoonster waarschijnlijk een stoel in de woonkamer van haar flatje heeft aangestoken. Omdat daar veel kunststof in zit, verspreidde er zich in een mum van tijd rook in het trappenhuis en dat leidde tot hevige paniek bij andere bewoners.

Daardoor werd de brand opgeschaald tot middelbrand. Naast vijf brandweerwagens werden ook nog zes ambulances naar de plek des onheils gestuurd.

De bewoners van het portiek hebben inmiddels slachtofferhulp aangeboden gekregen. Medewerkers van de stichting Salvage waren al snel ter plekke voor persoonlijke hulp, zoals het contact met de brand- en inboedelverzekeraars.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.