'Gouwe ouwe' Blauwe Tram is onderweg naar Katwijk

Voor de trambaan zijn gebruikte spooronderdelen verzameld, die normaal als schroot worden verkocht. Foto Hielco Kuipers

Voor de trambaan zijn gebruikte spooronderdelen verzameld, die normaal als schroot worden verkocht. Foto Hielco Kuipers

Paul de Vlieger
Katwijk

De ochtendzon straalt. Bovenop het steeds warmer wordende asfalt ligt om de halve meter een twee meter lange biels. De houten dwarsliggers dragen een dikke stalen rails. Vijf werklui staan met gereedschap naast het spoor. Het tracé is bochtig en de stalen onderdelen moeten naadloos op elkaar aansluiten. De mannen kijken nog even goed om zich heen. Ze zien het goed. Hun werkterrein is vandaag niet het treintraject tussen Leiden en Den Haag, maar de smalle en pittoreske Rijnstraat in Katwijk.

De werkzaamheden zijn onderdeel van de voorbereidingen om de Blauwe Tram, na vijftig jaar afwezigheid, tijdens de feestweek terug te laten keren.

Het traject is bijna een halve kilometer lang met een station aan de kant van de Molentuinweg waar mensen kunnen in- en uitstappen. Langs de route staan dezelfde donkergroene haltehuisjes als voorheen. De tram dendert in de feestweek drie keer per uur voorbij.

Omstanders kijken met verbijstering naar de stalen rups die groeit en groeit. In één dag wordt het spoor door de anders zo drukke straat aangelegd. Een buurtbewoner neemt de situatie op en is benieuwd hoe hij met zijn twee jonge kinderen op de fiets de horde van hout en staal kan nemen.

Verbazing

Verderop staat Gerrit Vlieland. Hij is vrijwilliger bij de Oranjevereniging, de organisator van het spektakel. Van zijn ogen is een lichte verbazing af te lezen.

,,We hebben woensdag de wachthuisjes neergezet’’, zegt Vlieland. Vanwege de grootte van het project vraagt hij zich hardop af of ze wel op tijd klaar zullen zijn. Een antwoord heeft hij niet op zijn eigen vraag. ,,Ik ben een hulpie, hij zit in het complot’’, zegt de vrijwilliger, terwijl hij wijst naar een man die langs het spoor loopt. De wandeling eindigt bij de vijf werklui.

Hij stelt zich voor als Eric Koelewijn, een echte Katwijker en bestuurslid van de Oranjevereniging. ,,Hier staat tweehonderd jaar aan ervaring en ze doen het vrijwillig’’, zegt hij over de werknemers van Volkerrail en Anton. Het is een prijzig project dat niet zonder vrijwilligers zou bestaan, meent Koelewijn. ,,Maar het gaat echt gebeuren, ondanks dat het halve dorp nog steeds denkt dat het een grap is.’’

Draaiboeken

Koelewijn heeft veel tijd en energie in de veiligheid gestoken. ,,Omdat het gewicht van de tram onderin zit, kan hij niet ontsporen.’’ Maar voor andere problemen heeft het bestuur van de Oranjevereniging draaiboeken gemaakt. De overheid eist sinds een aantal dodelijke ongevallen bij evenementen dat er een goed doordacht noodplan klaar ligt.

,,De gemeente heeft het volste vertrouwen in ons’’, vertelt hij opgewekt. Blij dat het theoretische gedeelte van de voorbereiding achter de rug is en dat de komst van de 'gouwe ouwe' Blauwe Tram niet ver weg meer is. Om precies te zijn: vanaf aanstaande maandag rijdt hij door de straat.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.