Beroerde start leerlingenvervoer Duin- en Bollenstreek
Een week na de start van het nieuwe schooljaar in de Duin- en Bollenstreek regent het klachten over de nieuwe aanbieder van het leerlingenvervoer. Service en bereikbaarheid zouden te wensen overlaten. De zes gemeentebesturen zijn verbolgen over de gang van zaken en donderdag staat ’een pittig gesprek’ met de directie van het vervoersbedrijf op de rol.
Het leerlingenvervoer in Katwijk, Noordwijk, Teylingen, Noordwijkerhout, Lisse en Hillegom is recent na een aanbestedingsprocedure gegund aan Willemsen-De Koning, dat in deze regio nog niet actief was. Het bedrijf kreeg de klus voor de komende twee jaar. De gemeenten betalen daar gezamenlijk zo’n 1,6 miljoen euro per jaar voor. Willemsen-De Koning volgde Connexxion op, dat vorig jaar het contract opzegde.
Vooral leerlingen van het speciaal onderwijs maken gebruik van het leerlingenvervoer. De vervoersonderneming brengt circa vijfhonderd kinderen in de zes gemeenten die speciaal onderwijs volgen naar school of instelling in vooral Leiden en Haarlem.
Maar dat is in de eerste dagen dat de nieuwe aanbieder actief was alles behalve vlekkeloos gegaan. In vijf van de zes gemeenten - alleen Noordwijkerhout was een positieve uitzondering - regende het klachten van ouders. Die waren van allerlei aard: niet op het afgesproken tijdstip verschijnen, te lange rittijden, onbekendheid met de te rijden route enzovoort. Alleen al bij de gemeente Katwijk kwamen de eerste week 43 klachten binnen en ook in Noordwijk en de HLT-gemeenten stond de telefoon roodgloeiend.
Kwaliteit
,,Dit is des te schrijnender omdat bij de aanbesteding minder op de prijs is gelet en vooral voor kwaliteit is gekozen. Maar we moeten constateren dat het bedrijf in de eerste week flink nat is gegaan omdat het absoluut niet waarmaakt wat het heeft beloofd’’, zegt een woordvoerder van de gemeente Noordwijk. Ook vanuit Katwijk en de HLT-dorpen klinken deze geluiden. ,,Wij realiseren ons dat het om kwetsbare kinderen gaat. We vinden dit heel vervelend’’, meldt een woordvoerder namens Hillegom, Lisse en Teylingen.
Brief
De laatste drie hebben over de problemen gepubliceerd op hun websites, maar dat bericht later weer verwijderd nadat betrokken ouders en scholen allemaal een brief hadden ontvangen waarin de zaak wordt toegelicht. ,,Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een oplossing’’, aldus de drie. In Katwijk gaan nog deze week soortgelijke brieven de deur uit en in Noordwijk zijn alle ouders een-op-een benaderd.
Directeur Niels Vierling van de Don Boscoschool in Lisse en de Savioschool in Hillegom heeft uiteraard ook gemerkt dat de start van het leerlingenvervoer uiterst moeizaam gaat. ,,We hebben meteen contact opgenomen met de vervoerder. We hebben de indruk dat ze er even in moeten komen. Het is natuurlijk een compleet nieuw project, qua leerlingen en routes. De vervoerder toont zich wel heel behulpzaam om problemen op te lossen. Ik verwacht dat het snel beter zal gaan, maar als de fouten zich blijven herhalen, ga ik daar misschien anders tegenaan kijken.’’
Marc Bolderman, directeur van Willemsen-De Koning, erkent de problemen. ,,Helaas is een deel van de chauffeurs die we overnamen van andere vervoerders op het laatste moment uitgevallen. Daarom moesten we snel chauffeurs uit andere gebieden inzetten. Elke dag gaat het beter en we hopen de situatie snel te normaliseren. Ook gezien de doelgroep nemen we de zaak heel serieus’’, zegt hij.