Nog veel onduidelijk rond brand Haasbeek

Laura Heerlien
Alphen aan den Rijn

De rechtbank wil nog een aantal deskundigen horen die meer duidelijkheid kunnen verschaffen over de toedracht van de brand die boekhandel Haasbeek in maart 2014 in de as legde. Eigenaar Martijn Haasbeek spande de rechtszaak aan tegen verzekeraar Reaal die niet wil vergoeden.

Haasbeek wil verzekeringsgeld zien, nadat de boekhandel in winkelcentrum Herenhof verwoest werd, maar Reaal weigert tot dusver. Volgens de verzekeraar is de meterkast, waar de brand ontstond, niet steeds volgens afspraak gecontroleerd. Daarom zou Reaal niet hoeven uitkeren.

Haasbeek, die met dik een miljoen euro schade zit, ziet dat anders. Volgens Reaal is de kortsluiting ontstaan aan de bovenkant van de meterkast, het deel dat onderhouden moet worden. Volgens Haasbeek aan de onderkant, een deel dat buiten het keuringsbereik valt. ,,En dat kunnen we gewoon aantonen.’’

Haasbeek denkt verder het onderhoudsverhaal van Reaal van tafel te kunnen vegen door een verklaring van de ING. ,,Die hebben een geldautomaat in de winkel geplaatst en moesten daardoor een en ander in de meterkast aanpassen. Na die plaatsing is er een opleveringskeuring geweest, die ook geldt als de controle waar Reaal op doelt.’’

Hoe de kortsluiting precies is ontstaan, is nog onduidelijk. De schade-expert van Haasbeek komt wel met een spannende potentiële oorzaak. Namelijk dat de boekhandel beschoten zou zijn met een hagelgeweer en dat een loden kogeltje in de meterkast terecht is gekomen. Dat kogeltje zou ervoor gezorgd kunnen hebben dat het ene draadje het andere draadje heeft geraakt. ,,Op zich zou dat gebeurd kunnen zijn, er zit namelijk ook een onverklaarbaar gat in de voorruit van de winkel.’’

Van een schietpartij vlak voor de brand heeft echter niemand iets gemerkt. ,,Ik denk ook niet dat, als er geschoten is, de boekhandel een specifiek doelwit is geweest. Misschien is het wel uit balorigheid gebeurd. Nou ja en het is een optie hè, wellicht is er iets heel anders gebeurd. Zo’n loden kogeltje smelt, daar vind je in elk geval niets meer van terug.’’

Meer nieuws uit LD

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.