’Regioregie nodig voor de winkels’

Een mooie kaars uit een Haarlemse winkel waar ontzettend veel toeristen kwamen kijken, weet Gerben van Dijk, die het ’herbestemmingsteam’ gaat leiden. Maar haast niemand die wat kocht. Verhuizing naar een winkelgebied dat beter aansluit, bracht uitkomst.

Een mooie kaars uit een Haarlemse winkel waar ontzettend veel toeristen kwamen kijken, weet Gerben van Dijk, die het ’herbestemmingsteam’ gaat leiden. Maar haast niemand die wat kocht. Verhuizing naar een winkelgebied dat beter aansluit, bracht uitkomst.© Foto Leidsch Dagblad

Binnert Jan Glastra
Oegstgeest

Beter samenwerken, de klant centraal stellen en een coördinator aanstellen die winkeliers in de Leidse regio en Katwijk ondersteunt. Dat zijn drie belangrijke aanbevelingen die het bedrijf Expertteam Winkelgebieden doet voor verdere uitvoering van de ’regionale retailvisie 2025’ van de in Economie071 verenigde gemeenten.

Dat bleek woensdagavond tijdens een werkconferentie in partycentrum La France in Oegstgeest. Daar presenteerde Expertteam de resultaten van onderzoek naar de winkelgebieden in de retailvisie en gaf het een toelichting op de actieplannen die gemaakt zijn door de 42 betrokken winkelstraten en -gebieden. Het is tijd voor de volgende fase in de regionale visie op de toekomst: het uitvoeren. Tegen de honderd ondernemers, winkeliers en gemeentevertegenwoordigers gingen er ter plekke mee aan de slag.

Een alomvattend actieplan is er niet. Het gaat om 42 winkelgebieden met elk zo zijn eigen aandachtspunten. Maar ze hebben ook zoveel gemeenschappelijk, dat Expertteam Winkelgebieden adviseert een door gemeenten en winkeliers betaalde coördinator aan te stellen die ondersteunt en regie voert. Een beetje zoals het Centrummanagement in Leiden fungeert voor de centrumondernemers daar.

Die coördinator kan bijvoorbeeld aan de slag met het opzetten en professionaliseren van winkeliersverenigingen. Bij zeker de helft van de winkelgebieden staat dat hoog op hun actiepuntenlijst. Een andere belangrijke aanbeveling is om beter te denken vanuit de klant en te beseffen dat die eerder geneigd is ergens naartoe te gaan als hij er op meerdere vlakken kan slagen. ,,Dat klinkt logisch, maar is het niet’’, zegt Marc Majolée van Expertteam. ,,De meeste winkeliers stellen hun eigen assortiment centraal.’’

Als winkelgebied een duidelijk profiel kiezen, en dat vervolgens goed en consequent uitdragen via allerlei kanalen, is ook een veel gegeven advies. Zo krijgt centrum Zoeterwoude de suggestie ’100% naturel’, zou de Katwijkse Hoornes passage zich als ’overdekt verscentrum’ kunnen profileren en kan de Leidse Doezastraat-Herenstraat zich voorstellen als ’een dorp in de stad’.

De vijf boulevards en perifere detailhandel op grote terreinen langs uitvalwegen en aan gemeentegrenzen doen er ook goed een duidelijker signatuur te kiezen om klanten beter te kunnen bedienen. Bovenal echter is het zaak, dat daar flink wat vierkante meters verdwijnen. De vijver waaruit ze samen vissen is te klein. Een kans, denkt Expertteam, om leegkomende meters een andere functie te geven die de boulevards meer klanten kan opleveren, zoals extra woningen of grootschalige leisure bedrijven die in dorpscentra niet passen.

Van de 42 winkelgebieden zijn er ook tien waarvoor de retailvisie voorziet dat ze zullen verdwijnen. Daar ligt de focus op functieverandering, zoals het omvormen van winkelpanden tot woningen. Dat winkeliers in die gebieden die keuze lang niet altijd delen, geeft volgens Marjolée niets. ,,Niemand dwingt ze. En je ziet nu dat de ondernemers die handschoen oppakken en samen actie ondernemen om te laten zien dat ze het wel kunnen redden. En dat is alleen maar goed.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.