Schiphol zit bomvol: niet nog meer starts en landingen in piekuren

File bij de Polderbaan.© foto united photos

Frans van den Berg
Schiphol

De komende jaren blijft Schiphol bomvol zitten in de ochtend- en avondpieken. Het is niet mogelijk nog meer starts en landingen in de piekuren uit te voeren. Overheveling van vakantievluchten naar Lelystad biedt weinig soelaas.

Dat blijkt uit verschillende studies die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn gemaakt. Dit jaar zit Schiphol met 500.000 starts en landingen aan het afgesproken maximum tot eind 2020.

De luchtverkeersleiding denkt met de huidige processen maximaal 540.000 vluchten aan te kunnen. Althans, wanneer vaker vier banen tegelijkertijd mogen worden gebruikt voor starts en landingen.

Dat is wel in strijd met de afspraken met bewonersgroepen. In dergelijke gevallen worden namelijk vaker de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan ingezet, waardoor meer bewoners overlast ondervinden. Maar voor de veiligheid is het beter om minder vaak van baan te wisselen, stelde eerder de onderzoeksraad voor veiligheid.

Voor de lange termijn kan de luchtverkeersleiding alleen meer vluchten aan wanneer het luchtruim opnieuw is ingedeeld, zodat er een vierde ’snelweg in de lucht’ is gemaakt richting Schiphol.

Ook kunnen mogelijk per uur nog enkele extra toestellen landen of starten. Nu zijn dat maximaal 110 starts en landingen per uur. Die piekmomenten kunnen ook worden verlengd. Ook op de grond moet nog wel wat worden verbeterd, zoals extra taxibanen en opstelplaatsen. De onderzoeksraad voor veiligheid heeft dat ook al aanbevolen, net als een hele serie andere maatregelen.

Mainport

De nationale luchthaven moet vooral worden ingezet als zogeheten mainport, waarbij het aantal verbindingen het belangrijkste is, zoals aan de Alderstafel is afgesproken en uit de Luchtvaartnota blijkt.

Zoveel mogelijk rechtstreeks verbindingen met zakencentra in Europa en de rest van de wereld is belangrijk voor het vestigingsklimaat van het bedrijfsleven. Voor hoofdkantoren, distributiecentra en andere dienstverleners.

KLM en partners kunnen zo’n enorm netwerk alleen overeind houden door uit heel Europa ook passagiers aan te voeren en die te laten overstappen op Schiphol. Zonder deze transferpassagiers, zou het intercontinentale netwerk zeer beperkt zijn.

Om KLM en partners, maar ook de zakenvluchten van bij voorbeeld Easyjet, groeimogelijkheden te geven, is al eerder afgesproken dat vakantievluchten van Schiphol naar Eindhoven en Lelystad moeten verhuizen.

Uit nieuwe onderzoeken blijkt nu dat die verhuizing voor de ochtend- en avondpiekuren weinig soelaas biedt. Op die uren zijn maar weinig vakantievluchten.

Die starten vooral voor het krieken van de dag en in de middag. De landingen zijn ook in de middag en de late avond. Verplaatsen van vakantievluchten helpt wel om geluidsruimte vrij te spelen op Schiphol. De eerste jaren kan Lelystad 10.000 starts en landingen verwerken en na de herindeling van het luchtruim kan dat groeien tot 45.000.

Fel debat

„De publieke opinie rond luchtvaart in Nederland is op drift geraakt. Het wordt tijd om op basis van onafhankelijke feiten de discussie te voeren”, bepleit Arthur van den Hudding, voorzitter van de pilotenvakbond VNV.

(Het hele interview met Van den Hudding lees je hier)

In een interview gaat hij in op de opgelaaide discussie over luchtvaart in Nederland. Een discussie die niet altijd is gebaseerd op feiten. De voorzitter gaat ook in op de groeimogelijkheden voor de luchtvaart en Schiphol in het bijzonder.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.