Leiden Culinair wordt stads strandfeest

Loman Leefmans
Leiden

Een recordaantal van twintig deelnemende restaurants, Leidse wijn voor het goede doel, een muzikaal hoofdprogramma en ’het strand’ als thema. Het vierkoppige bestuur van Leiden Culinair presenteert een handvol nieuwtjes die de 28ste editie van het eet- en drinkevenement moet vervolmaken.

Dat begint al bij de nieuwe ingang van het omheinde feestterrein aan de Garenmarkt. Die is groter en uitnodigender gemaakt, en verplaatst van de Korevaarstraat naar de hoek bij Steenschuur en Van der Werfpark. ,,Een veel mooiere entree dan voorheen, en ik moet er eerlijk bij zeggen dat het ook een verzoek van de brandweer was’’, aldus bestuurslid Rob van Marwijk.

Jasje

Op het vierdaagse evenement, van donderdag 26 tot en met zondag 29 juni, openen twintig restaurants een kleine nevenvestiging op de Garenmarkt om bezoekers van hun gerechten te laten proeven. Achttien komen er uit Leiden, één uit Oegstgeest en een uit Alphen. De presentatie heeft plaats tegen een achtergrond van schelpen, parasols, surfplanken, palmbomen en andere rekwisieten die het thema ’strand’ benadrukken. Ook de organisatie heeft zichzelf in een modern jasje gestoken met een nieuwe website, een nieuw logo en een nieuwe app. Bovendien is er niet alleen enige traditionele muzikale omlijsting bij Leiden Culinair, maar staat ook een hoofdact geprogrammeerd die wordt gevormd door Kris Barry & Perquisite.

Eradus

Tijdens Leiden Culinair debuteert een nieuwe Leidse witte wijn. Die is weliswaar afkomstig uit Nieuw Zeeland, maar van de wijngaard van Michiel Eradus, telg uit een Leids geslacht dat tot in de jaren tachtig een bloemenzaak aan de Haarlemmerstraat runde. De wijn draagt de naam Issoria omdat een deel van de opbrengst gaat naar het gelijknamige Leidse hospice.

De organisatie hoopt op een recordaantal bezoekers, maar nog afgezien van het weer, is er daarbij eveneens een klein Braziliaans addertje onder het gras. De kans is aanwezig dat Oranje speelt op de zaterdagavond. ,,Daar hebben we om de twee jaar mee te maken’’, beaamt Van Marwijk. ,,We hebben er in de organisatie vooralsnog geen rekening mee gehouden, maar als het uitkomt, regelen we weer een groot scherm net zoals we een paar jaar geleden deden. Dat zorgde toen voor een geweldige sfeer.’’

www.leidenculinair.nl

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.