Gematst na een burn-out

Leiden

Marleen (21) zorgt voor haar oom.

,,Als puber ben ik met mijn vader bij mijn oom gaan wonen. Hij heeft zware diabetes en moet heel vaak naar het ziekenhuis. Wij kwamen al vaak mij mijn oom. Op een gegeven moment dachten we: waarom gaan we niet gewoon bij hem wonen?

Mijn vader pendelde al snel heen en weer tussen ons en zijn vriendin. De afgelopen drie jaar komt hij nog maar sporadisch bij ons langs.

Mijn oom is eigenlijk altijd ziek. De laatste jaren komt iedere dag de thuiszorg en zit hij wekelijks in het ziekenhuis. Ik doe eigenlijk alle taken in het huishouden, al het geregel dat komt kijken bij een gezin. Ook de financiën. Ik moet bijvoorbeeld zijn afspraken bij het UWV oppakken.

Ik wil niet het idee geven dat ik het zo zwaar heb, zeker niet tegenover mijn oom. Maar ik heb vorig jaar wel een burn-out gehad. Ik vind het een beetje moeilijk om dat direct aan de mantelzorg te koppelen. Je hebt je studie, je vriend, de zorg voor je oom. Alles bij elkaar. Ik ben een maand of vier gestopt met school en stage. Ik liep zo tegen mezelf op dat het licht uit ging en ik ze moest vertellen dat ik ermee kapte. Toen hebben ze gelukkig zowel op school als op mijn stageplek gezegd: Dat gaat zomaar niet, je komt gewoon weer terug. Daar heb ik heel veel geluk mee gehad. In negentig procent van de gevallen krijg je in zo’n situatie te horen: Inderdaad, het werkt niet, je mist te veel lessen.

Ik ben aardig gematst, want normaal mag dat niet bij een middelbare beroepsopleiding. Maar in overleg met de examencommissie hebben ze gezegd dat ze niet moeilijk zouden doen over mijn afwezigheid als ik netjes alle opdrachten en tentamens zou afronden. Dat heb ik te danken aan mijn mentrix.

Tijdens mijn burn-out ben ik intensief behandeld door een psycholoog. Toen ik na vier maanden weer naar school ging, heb ik in een half jaar tijd alles weer ingehaald. Uiteindelijk heb ik alle tentamens en opdrachten uit die periode in één maand gepropt.

Wat ik ervan geleerd heb, is dat het niet erg is om voor iemand te zorgen, maar dat het wel fijn is als je er af en toe een pluim voor krijgt. Het wordt door je omgeving als normaal gezien: Marleen regelt dat wel. Maar zo werkt het niet altijd.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.