Leids collegeprogramma heeft ’duidelijk links stempel’, aldus VVD

Leids collegeprogramma heeft ’duidelijk links stempel’, aldus VVD
Vier vrouwelijke wethouders, vlnr: Marleen Damen (PvdA), Yvonne van Delft (GroenLinks), Martine Leewis (GroenLinks) en Fleur Spijker (D66)
© foto leidsch dagblad
Leiden

,,Ik proef het enthousiasme’’, zei burgemeester Henri Lenferink van Leiden donderdagochtend, nadat de vijf aanstaande wethouders van GroenLinks, D66 en PvdA hun nieuwe collegeprogramma kort toelichtten.

Dat enthousiasme is ver te zoeken bij de Leidse VVD.

Die partij was tot een paar weken geleden nog in de race om met GroenLinks en D66 een akkoord te sluiten, maar werd ingeruild voor de PvdA.

,,Wij hadden liever een breed dan een links college gezien’’, aldus fractievoorzitster Dorien Verbree. En het ’linkse stempel’ is volgens haar duidelijk merkbaar op de voorstellen die donderdag werden gepresenteerd.

,,De belastingen gaan fors omhoog en er wordt veel geld uitgegeven. Een autoverbod, voedselvoorschriften; wij hadden liever een liberaler en zuiniger akkoord gezien.’’

Toch gaat volgens Verbree de VVD niet ’met gestrekt been’ oppositie voeren. ,,Maar we gaan het wel heel kritisch volgen.’’ Op de VVD-website verscheen al wel een reactie waar termen als ’jalouziebelasting’ werden gebruikt.

Dat het nieuwe stadsbestuur de focus op linkse onderwerpen legt, wordt door anderen juist toegejuicht.

GroenLinks-fractievoorzitter Walter van Peijpe zei enkele dagen geleden al dat het nieuwe akkoord veel onderwerpen bevat uit het verkiezingsprogramma van zijn partij.

Hij overdreef niet. Duizenden fietsrekken komen erbij, het openbaar vervoer wordt gestimuleerd, auto’s worden zoveel mogelijk uit de binnenstad geweerd, gasaansluitingen in huizen behoren tot het verleden en groene initiatieven worden nadrukkelijk gesteund.

Bovendien, uitgeprocedeerde asielzoekers kunnen in Leiden op bed, bad en brood blijven rekenen.

Rijp

Daar komt nog bij dat in het centrum een aloud project nieuw leven wordt ingeblazen: de stadsdistributie. Niet alleen vervuilende scooters en brommers komen niet meer binnen de singels, ook vrachtwagens worden geweerd.

Zij kunnen goederen die bestemd zijn voor de binnenstad aan de randen overdragen aan kleinere distributiewagens en wellicht ook aan vrachtboten. Potentiële vervoerders mogen zich hiervoor melden.

Veel steden hebben er al eerder meer het systeem geëxperimenteerd, weinigen is het gelukt. ,,Toch merk je nu dat de tijd er rijp voor is’’, aldus wethouder Paul Dirkse van D66. ,,Zelfs ondernemers zijn er voorstander van.’’

Adri Klaassen, bestuurslid van buurtvereniging Pieters- en Academiewijk, vindt het autoluw maken van de Leidse binnenstad ’een sympathiek idee.’ Vooral als daardoor het sluipverkeer in de wijk wordt verminderd. ,,Maar er zal wel een oplossing gevonden moeten worden voor de auto’s van de binnenstadbewoners. Waar blijven die? Niet iedereen kan of wil in een van de parkeergarages staan. Ik ben benieuwd hoe het nieuwe college dat gaat compenseren.’’

Kitty Turk van Café ’t Praethuys was de afgelopen jaren een paar keer ’slachtoffer’ van de strenge terrasregels.

Of zij blij is met de belofte in het collegeakkoord dat de regels worden versoepeld?

,,Dat ligt er een beetje aan wat ze bedoelen met een versoepeling’’, zegt de onderneemster. Ze vindt eigenlijk dat horecazaken gewoon de vrije hand moeten krijgen als het gaat om de aanblik van hun terras.

,,Jammer dat de creativiteit van de ondernemers op dit moment zo wordt beknot’’, zegt ze. ,,Ik denk niet dat het zonder zulke regels een zooitje wordt. Iedereen wil toch een leuk terras? Daar doen we echt ons best wel voor.’’

Heronderhandelen

Er is ook een aantal zaken dat van het vorige stadsbestuur wordt overgenomen, zoals het streven naar 2700 extra studentenkamers en 8.500 nieuwe woningen. Allemaal duurzaam natuurlijk. Sterker nog, bij bouwprojecten die al in gang zijn gezet, wordt met de vastgoedeigenaars heronderhandeld om ze nóg milieuvriendelijker te krijgen.

Ingrijpend is het voornemen om het opdelen van huizen in studentenkamers te verbieden. Erik Deen uit Transvaal, de wijk die het meest onder de zogeheten ’verkamering’ heeft te lijden, noemt het ’een goede eerste stap.’

,,Want daarmee zijn we er nog niet. Ook aan het opdelen van huizen in studio’s moet wat worden gedaan, maar er ligt nu in ieder geval een mooi resultaat.’’

Meer nieuws uit Leiden

Keuze van de redactie