Tuinspecialist Bakker Hillegom in financiële nood

Bakker in Lisse.© Archieffoto Cyclomedia

Paul de Vlieger
De Zilk

Tuinspecialist Bakker Hillegom BV verkeert in financiële nood. Het bedrijf heeft surseance van betaling aangevraagd, wat in de regel de opmaat is naar een faillissement. De onderneming heeft 635 werknemers in 21 landen.

Bakker Hillegom, dat zich sinds enige jaren Bakker.com noemt, is het grootste postorderbedrijf (en webwinkel) in tuinartikelen van Europa. Het bedrijf, dat gek genoeg niet in Hillegom is gevestigd, maar wel in Lisse en De Zilk, vierde in 2015 het 70-jarig bestaan.

Wat er precies aan de hand is bij Bakker is niet duidelijk. De directie wil vooralsnog geen toelichting geven. De enige verklaring die het bedrijf geeft, is dat uitstel van betaling is aangevraagd. De website meldde gisteren dat ’vanwege technische problemen geen producten kunnen worden besteld’.

Bakker werd 73 jaar geleden opgericht door Piet Bakker. Het bedrijf is nog steeds in handen van zijn zonen Jacques en Pieter Bakker, die in 2014 Paul Geraeds aanstelden als algemeen directeur. Hij kreeg de taak het bedrijf om te vormen van een postorderbedrijf, dat vooral vanuit een papieren catalogus verkocht, naar een e-commerce bedrijf; een webwinkel dus.

Bakker groeide van een eenmansbedrijf in 1945 uit tot een Europese onderneming met 635 werknemers in 21 landen. De jaaromzet bedroeg enkele jaren terug nog zo’n 130 miljoen euro.

Volgens onbevestigde berichten was Bakker de afgelopen weken in gesprek met een overnamekandidaat. De deal zou zijn afgeketst, waarna niets anders restte dan surseance aan te vragen.

Vakbond CVN zegt ook nog niet precies te weten wat er bij Bakker loos is. ,,Ik heb wel gehoord dat het bedrijf vrijdag de deuren heeft gesloten en het personeel naar huis heeft gestuurd’’, zegt een woordvoerder. ,,Als dit het einde van Bakker is, is dat doodzonde. En het zal ook voor de sector gevolgen hebben, omdat naar ik aanneem Bakker veel contracten met telers en handelaren heeft.’’

Bakker heeft in het verleden aangetoond grote tegenslagen te boven te kunnen komen. In 1994 en 1995 werden beide vestigingen, in Lisse en De Zilk, door brand verwoest.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Video uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.