Horeca dringt aan op drooglegging

Binnert Jan Glastra
Leiden

De Leidse horeca blijft aandringen op alcoholverkoopverboden voor winkels tijdens festivals. Kroegbazen snappen dat avondwinkels en supermarkten ook willen verdienen aan Leidens Ontzet, maar stellen dat het door het toenemend aantal feestgangers met meegenomen drank steeds lastiger wordt de kosten van podia, beveiliging en bands terug te verdienen.

De proef met een groot afgehekt gebied rond de Nieuwe Rijn dit jaar, beschermt de kroegen daarbinnen tegen feestgangers met eigen drankvoorraad. Al is het daar niet om begonnen, bezweert Mels Hartman van de Horeca Groep Leiden. ,,Het gaat om de veiligheid. Het is fijn dat die flessen en blikken niet meer naar binnen komen, maar het ging erom dat ze als projectielen konden worden gebruikt. En volgens de politie is bij de proef op Koningsdag gebleken dat ze inderdaad veiliger hun werk kunnen doen. Er ontstaan zelfs minder opstootjes omdat mensen niet meer struikelen over rugzakken met meegebrachte drank en tegen anderen opbotsen. Dat was een onverwacht effect.’’

Niettemin blijven de Leidse afdeling van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en de Cafévereniging, zoals al jaren, aandringen op maatregelen tegen alcoholverkoop door derden. ,,In sommige andere steden hebben ze een soort van drooglegging’’, zegt KHN-voorzitter Reanne Bakker-Versluis. ,,Dat zouden we hier ook graag hebben.’’

,,De avondwinkel verkoopt zich helemaal gek en hoeft zich nergens aan te houden. Ze staan met eigen flessen, soms hele kratten bij het podium en je mag er nog niets eens wat van zeggen omdat het openbare weg is’’, zegt Wouter Vermeulen van rockcafé Lazarus. ,,En nu met al die hekken bij de Nieuwe Rijn, daar kan altijd alles, komen er straks nog meer van die gasten hierheen.’’

Collega-kroegbaas Sander Dubbeldeman (De Veste, De Uyl van Hoogland) is voor dat laatste niet zo bevreesd. ,,Ik denk dat mensen vooral voor een muziekgenre kiezen.’’ Wel stoort ook hij zich aan de alcoholverkoop door winkels. ,,Als ik iemand drank weiger omdat ze dronken zijn, staan ze er tien minuten later weer met een sixpack. Met De Veste zet ik alleen nog een podium neer omdat ik van muziek hou. Bij de Uyl verdien ik nog wel aan drie oktober, daar zijn niet zoveel winkels in de buurt, maar bij De Veste niet.’’

John de Roos, manager van de Hoogvliet aan het Levendaal, begrijpt de klacht van de horeca. Maar stoppen met verkopen? ,,We zijn allemaal ondernemer en ik voldoe aan een vraag. Die is er inderdaad op 2 oktober en de week voorafgaand. Moet ik het wegstoppen dan, erbij zeggen dat ze het niet op 3 oktober mogen drinken? Maar ze zijn welkom, hoor, ik ben altijd bereid tot samenwerking. We zitten met zijn allen in dezelfde stad, toch?’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.